

Transparència fiscal
El que uns estalvien, altres ho paguen
Anàlisi 9 junio, 2017 Antoni Durán-Sindreu 0A poc a poc, el clam per majors polítiques socials de despesa s’estén com l’oli sense estendre de forma correlativa la necessitat de replantejar les polítiques d’ingrés que les financen. Aquesta és la dinàmica del nostre malaltís Estat Social, que visualitza molt bé les ajudes que els ciutadans reben, però «oculta» també molt bé la visibilitat del seu finançament. Al meu entendre, i no és la primera vegada que ho dic, la bona salut de qualsevol Estat Social exigeix visualitzar els impostos; aquests, recordem-ho, no només sufraguen el cost dels serveis públics «indivisibles», per exemple, la seguretat nacional, sinó també, i cada vegada més, el d’una llarga llista de polítiques socials que financen serveis públics «divisibles», per exemple , la salut o l’educació. Des d’aquesta perspectiva, pagar, per exemple, pels medicaments, per les escoles bressol públiques, o pel transport públic, ens permet «percebre» millor el cost d’aquests serveis i ser al seu torn més exigents amb la seva eficiència. Però això, cal reconèixer-ho, és impopular. I per això s’insisteix que tot s’ha de finançar amb impostos. I aquí hi ha la trampa. Preferim no veure, a veure. Però el trist és que, si els impostos es visualitzessin, ens adonaríem que la pressió fiscal és asfixiant i molt poc redistributiva i començaríem a entendre el perquè d’aquesta conscient «inconsciència fiscal»: la necessària invisibilitat dels impostos. I començaríem, és clar, a qüestionar la gestió d’aquest Estat Social. Sigui com sigui, la veritat és que el compromís que se’ns exigeix com a contribuents ha de tenir com a corol·lari la transparent visualització dels mateixos, és a dir, quant paguem cada un, com i entre qui es distribueix el seu cost, i quina és l’eficàcia i equitat de les diferents polítiques de despesa; qüestió, aquesta última, a la qual avui em refereixo breument cenyint-me, tan sols, a l’IRPF.
Segons les dades que figuren en la Memòria de Beneficis Fiscals dels pressupostos generals de l’Estat per a 2017, l’import dels incentius fiscals en aquest últim impost puja a 7.790 milions d’euros. Ens referim al que es deixa d’ingressar per reduccions, deduccions i exempcions. Això vol dir que la pressió fiscal que suporten els contribuents que no tenen dret a elles és superior a la que correspondria a un sistema fiscal sense exempcions. Les exempcions, es diu, contribueixen a l’equitat. Però cal reconèixer, també, que trenquen la neutralitat alterant la pròpia equitat. En definitiva, algú «paga» el cost de les exempcions, és a dir, el que altres no paguen; i aquest algú és qui no està exempt. No obstant això, si tenim clar que tots hem de contribuir d’acord amb el nostre nivell de renda, cal preguntar-se, per exemple, per què un contribuent que percep una prestació d’invalidesa ha d’estar exempt d’IRPF i un altre que percep un sou del mateix import, no. Al meu entendre, els dos han de tributar igual. Una cosa diferent és que el mínim personal, és a dir, el llindar a partir del qual la renda ha de tributar, sigui diferent per a un contribuent amb discapacitat que per a un altre sense discapacitat ja que, és obvi, les necessitats vitals «mínimes» són en un i en un altre cas diferents. El mateix passa amb les indemnitzacions per acomiadament. Per què han d’estar exemptes? ¿No són una renda fruit dels anys d’antiguitat i treball en l’empresa? Doncs han de tributar. Una cosa diferent és com i quant ja que, en aquest cas, es tracta d’una renda plurianual, és a dir, d’una renda que s’ha generat al llarg de la vida laboral i no només en un any. Però és, no ho oblidem, renda. I així podríem qüestionar totes i cadascuna de les exempcions. I tot, no ho oblidem, perquè les exempcions obliguen a una major pressió fiscal per assolir els objectius d’ingrés o, si es prefereix, per sufragar l’Estat del Benestar. En definitiva, «equitat» enfront de «populisme electoral». L’equitat, això sí, pot ser impopular. Davant d’això, valentia, educació i pedagogia.
Si ens centrem ara en les reduccions i deduccions, hi ha, per exemple, una reducció pel lloguer de determinats habitatges habituals. El seu objectiu és lloable: reduir l’estoc d’habitatges desocupats facilitant l’accés a l’habitatge a determinades capes socials. perfecte; però, s’està controlant si això passa? És a dir, s’ha reduït l’estoc de tals habitatges en la forma prevista? Doncs no ho sé. No es diu res en els Pressupostos de cada any ni cap partit de l’oposició ha interpel·lat al respecte al Govern. I clar, el que uns s’estalvien, altres ho paguen. És doncs imprescindible constatar si aquesta reducció té el retorn social esperat, és a dir, si és eficaç, i quin és el seu retorn econòmic, és a dir, el que es recapta de més pel lloguer dels habitatges fins llavors desocupats. I si la mesura no és eficaç, cal eliminar-la o replantejar-la; i si no és econòmicament assumible, cal prioritzar. I així, amb totes i cadascuna de les reduccions i deduccions, maternitat inclosa. En definitiva, cal depurar urgentment els beneficis fiscals i replantejar les quanties del mínim «vital» amb l’objectiu de millorar l’equitat, avançar en el que de veritat són polítiques redistributives, i tenir més marge per finançar futures polítiques de despesa. I tot, no ho oblidem, en el marc d’una veritable i innovadora reforma d’un model fiscal esgotat i obsolet en el context d’una política de veritable transparència fiscal.
- ScottgeW en Les 10 claus de l’enquesta política i electoral de La Vanguardia
- Daniel en La setmana de la decisió?
- AGUSTIN IGNACIO GARRIDO CAMPRUBI en Del Kurdistan iraquià a Catalunya
- Joaquim Arolas en Llocs per visitar a Catalunya durant la tardor
- Josep en Els 10 principals llocs d’interès a Barcelona
- agosto 2022
- julio 2022
- junio 2022
- mayo 2022
- abril 2022
- marzo 2022
- febrero 2022
- enero 2022
- diciembre 2021
- noviembre 2021
- octubre 2021
- septiembre 2021
- agosto 2021
- julio 2021
- junio 2021
- mayo 2021
- abril 2021
- marzo 2021
- febrero 2021
- enero 2021
- diciembre 2020
- noviembre 2020
- octubre 2020
- septiembre 2020
- agosto 2020
- julio 2020
- junio 2020
- mayo 2020
- marzo 2020
- febrero 2020
- enero 2020
- noviembre 2019
- octubre 2019
- septiembre 2019
- agosto 2019
- julio 2019
- junio 2019
- abril 2019
- marzo 2019
- febrero 2019
- enero 2019
- diciembre 2018
- noviembre 2018
- octubre 2018
- abril 2018
- marzo 2018
- febrero 2018
- noviembre 2017
- octubre 2017
- septiembre 2017
- agosto 2017
- julio 2017
- junio 2017
- mayo 2017
- abril 2017
- marzo 2017
- febrero 2017
- enero 2017
- diciembre 2016
- noviembre 2016
- octubre 2016
- septiembre 2016
- agosto 2016
- julio 2016
- junio 2016
- mayo 2016
- abril 2016
- marzo 2016
- febrero 2016
- enero 2016
- diciembre 2015
- noviembre 2015
- octubre 2015
- septiembre 2015
- agosto 2015
- julio 2015
- junio 2015
- mayo 2015
- abril 2015
- marzo 2015
- marzo 2014
No comments so far.
Be first to leave comment below.