CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Rigau dissenya una assignatura alternativa a la religió amb cultura clàssica, filosofia i “fet religiós” Rigau dissenya una assignatura alternativa a la religió amb cultura clàssica, filosofia i “fet religiós”

Rigau dissenya una assignatura alternativa a la religió amb cultura clàssica, filosofia i “fet religiós”

El que no queda clar és com s’ho farà la conselleria per aconseguir que l’assignatura de religió s’imparteixi a moltes escoles públiques on es negan a fer-ho
CatalunyaPolíticaReligióZPortada DerechaZResto 27 August, 2015 CatDialeg.cat 1
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » Rigau dissenya una assignatura alternativa a la religió amb cultura clàssica, filosofia i “fet religiós”

Els alumnes d’ESO podran escollir com a novetat a partir del pròxim curs entre fer l’assignatura de religió o bé la de cultura i valors ètics, que girarà entorn del “pensament humanista i de base filosòfica” amb un acostament al fet religiós i la cultura de les religions.

“Un ciutadà culte ha de comprendre i valorar les manifestacions que procedeixen d’unes arrels culturals i religioses presents al nostre món”, com la mitologia grecoromana, ha destacat aquest dimarts la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, en roda de premsa després del Consell Executiu.

La nova matèria s’emmarca en el Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’ESO, aprovat aquest dimarts pel Govern, amb la finalitat d’adaptar-se a la ‘llei Wert’, que es desplegarà en tots els cursos de Primària i  de primer i tercer d’ESO seguint el model marcat per la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), ha assenyalat.

Rigau ha destacat que, amb el nou decret -en què la Generalitat porta quatre anys treballant-, s’adapta a la llei estatal amb un “enfocament propi” gràcies al fet que pot potenciar les fórmules optatives que marca la norma estatal.

La Conselleria ha dissenyat la matèria alternativa a la religió per adaptar-se a la Lomce, que reintrodueix l’antiga fórmula d’elegir entre religió i una assignatura d’ètica, ha avançat ‘La Vanguardia‘.

“Entenem que hi ha una part de la cultura molt vinculada al fet religiós i que cal conèixer tant si fas religió com si no la fas. Els nois que no fan religió no han de saber què és la Bíblia?”, s’ha preguntat Rigau.

Considera que el més “ideal” seria una assignatura general d’ètica i religió, però que no és possible a causa dels acords amb la Santa Seu, que obliguen que la religió sigui d’oferta obligatòria.

El que no queda clar, però, és com s’ho farà la conselleria per aconseguir que l’assignatura de religió s’imparteixi, quan a moltes escoles públiques es neguen, tal com van demostrar diverses investigacions periodístiques.

El decret també preveu dedicar més temps a matemàtiques, amb 35 hores més en tercer d’ESO; i un augment de 35 hores de primera llengua estrangera al llarg de l’etapa, que es faran especialment evidents amb altres assignatures no lingüístiques en segon d’ESO.

Competència digital

La consellera també ha destacat la incorporació de la “transversalitat de la competència digital” de l’alumnat en diferents matèries amb la intenció d’acreditar aquesta competència al final de l’etapa, a través de l’Acreditació de competències en tecnologies d’informació i la comunicació (Actic) del marc europeu.

Sobre llengües, els alumnes podran accedir a l’acreditació del B1 per a la primera llengua estrangera i d’A2 per a la segona llengua estrangera.

A més, es consolidaran les matèries artístiques com matèries comunes amb una distribució horària equilibrada; es preservarà tecnologia com a matèria comuna; es mantindrà el treball de síntesis de primer a tercer en el currículum català, i el projecte d’investigació en quart d’ESO.

Adolescents i ancians contra l’individualisme

Una altra novetat és un pla de serveis a la comunitat, que aquest curs començaran a aplicar 302 centres -la majoria, d’intercanvi generacional-, amb la finalitat de combatre l'”individualisme imperant” a la societat actual.

Segons ella, el currículum d’educació Secundària consolida el model pedagògic català d’adquisició de competències.

Rigau ha destacat que el nou currículum incorpora un “nou model metodològic” per millorar la manera d’aprendre, de manera que els canvis no seran ni d’horaris ni d’estructura i seran mínims.

Es tracta del tercer decret de Secundària aprovat per la Generalitat en 30 anys, i “vol ser un nou impuls a l’avaluació i una intensificació de les llengües estrangeres i la competència digital”.

Qualitat d’ensenyament 

“Hem parlat molt de la qualitat de l’ensenyament, i ara hem de passar a parlar de la qualitat de l’aprenentatge i l’avaluació”, segons Rigau, que ha dit que el decret començarà a aplicar-se el pròxim curs a primer i tercer d’ESO i el següent en segon i quart d’ESO.

Amb l’aprovació, la consellera s’ha compromès a treballar per aconseguir que el 90% d’alumnes de l’ESO es graduïn el 2018, respecte del 86,7% actual.

També ha confirmat haver fet unes orientacions mínimes per als alumnes de Batxillerat, en espera d’aconseguir una moratòria per a l’aplicació de la Lomce.

CatDialeg.cat

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies