CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La qüestionable solució mediambiental del cotxe elèctric La qüestionable solució mediambiental del cotxe elèctric

La qüestionable solució mediambiental del cotxe elèctric

L’anàlisi sobre l’impacte mediambiental del cotxe elèctric no només ha de tenir en compte l’emissió del mateix vehicle sinó també el com es produeix l’electricitat que utilitza
CiènciaTecnologiaZPortada DerechaZResto 26 May, 2016 Marc Miró i Escolà 1
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » La qüestionable solució mediambiental del cotxe elèctric

El passat divendres 20 de maig, Antoni Brufau durant la junta d’accionistes de Repsol, afirmava que “és rigorosament fals que el cotxe elèctric no emeti CO2, quan s’està subvencionant el cotxe no s’estan reduint les emissions de CO2”.

Aquestes han estat unes declaracions que han aixecat polseguera i sorpresa i que tornen a posar sobre la taula un debat necessari però que poques vegades se situa sobre la taula. Les paraules del president de Repsol són molt matisables, tot i que diversos estudis mostren que el cotxe elèctric no és avui la solució perfecta pel que fa a impacte mediambiental.

Uns dels punts més positius a favor del cotxe elèctric és que no produeix contaminació dintre les mateixes ciutats al contrari que el que sí que fan els cotxes que funcionen amb gasolina i dièsel. Ara bé, el resultat important no és la contaminació que es pot produir-se de forma local, sinó la contaminació global. Si amb el cotxe elèctric el que s’està fent és traslladar l’origen de la contaminació d’un punt a un altre, no s’està solucionant el problema de fons.

Un altre element positiu a favor del cotxe elèctric és l’absència de soroll del motor. Aquest avantatge respecte als altres vehicles s’accentua a les ciutats a on el tràfic és una constant i és en les velocitats més reduïdes que el cotxe convencional genera més contaminació acústica. Ara bé, un estudi mostra que perquè la contaminació acústica disminueixi 1 decibel a les ciutats, el 25% del total de cotxes que hi circulen haurien de ser elèctrics.

Elements qüestionables del cotxe elèctric

Quan Antoni Brufau realitzava l’afirmació esmentada anteriorment, referint-se a què el cotxe elèctric sí que contaminen, es referia sobretot  a la contaminació que genera el procés que produeix l’electricitat. L’obtenció d’electricitat a partir d’energies netes com la solar o l’eòlica és encara molt marginal, i són el carbó, el petroli, el gas natural i l’energia nuclear les principals fonts generadores d’electricitat.

Sense cap dubte la font d’energia que genera una major contaminació és el carbó, material molt utilitzat a la Xina i altres països menys desenvolupats però que també està molt present als Estats Units i a Europa, especialment a Alemanya després del tancament de la majoria de centrals nuclears.

L'extracció de materials necessàris per les bateries dels cotxes elèctrics genera problemes mediambientals, però també socials i ètics

L’extracció del coltan, material necessari per les bateries dels cotxes elèctrics, genera problemes mediambientals, però també socials i ètics

Un estudi realitzat per les consultores PE International i Gingko21 comparava l’impacte mediambiental d’un cotxe elèctric i un cotxe de gasolina. La resposta a quin dels dos models tenia un major impacte en el canvi climàtic, és a dir, el total d’emissions de CO2, l’estudi responia que depenia del país al qual ens referíssim. Per exemple, pel cas francès, un cotxe elèctric emet en la seva totalitat pràcticament la meitat d’emissions de CO2 que el cotxe convencional, ja que l’energia per a produir electricitat és majoritàriament nuclear a França. Al contrari a Alemanya, un cotxe elèctric i un de gasolina contaminarien aproximadament el mateix, ja que el carbó és la font més gran d’energia per a generar electricitat, un material que és molt més brut que el petroli.

Un altre element a tenir en compte en el cas del cotxe elèctric són les bateries i més concretament alguns dels materials utilitzats per a produir-les, el cobalt i el níquel. L’extracció d’aquests components és altament contaminant pel que fa referència a emissions de SO2 (diòxid de sofre) que és el gas causant de la pluja àcida. Segons aquest estudi, aquest procés produiria més SO2 que el produït pel cotxe de gasolina.

En conclusió, la clau perquè el cotxe elèctric esdevingui realment una solució al problema mediambiental és l’abandonament del carbó com a font productora d’electricitat, i posteriorment es vagin abandonant també la resta d’energies fòssils, ja que si no, no s’aprofitarà del vehicle elèctric el seu màxim potencial en termes de respecte al medi.

Marc Miró i Escolà

(Barcelona 1994) estudio Economia a la Universitat Pompeu Fabra. Sóc President de l’associació Juvenil Cat Jove i de l’associació universitària Thomas More. Sóc un apassionat de l’Economia, de la Filosofia i en general de tot tipus de saber. Sóc inquiet per naturalesa i m’agrada parlar de tot. Sóc també membre de la Junta de la Facultat d’Economia de la UPF, membre del Claustre, Scout d’Europa i soci de Deba-t. “No es pot desfer un nus sense saber com està fet”, Aristòtil.

  • Jordi Roig Puig

    8 June, 2016 #1 Author

    Evidentment no hi ha cap solució perfecte, però la solució del cotxe elèctric és menys dolenta que d’altres. Centrant-nos només en l’energia per funcionar (no en la seva fabricació), la seva emprenta ecològica en la majoria de paisos ja és en general menor que la de combustibles fòssil. Però sobretot, és una àrea on hi ha molt camp de millora. En el cas d’Espanya, tot i els grans esforços del Govern central per aturar l’ús d’energies renovables, és evident que tard o d’hora aquestes acabaran augmentant la seva presència gràcies a iniciatives d’autoconsum o explotacions privades lluny de les grans infraestructures.

    Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies