CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Immediatesa i caducitat Immediatesa i caducitat

Immediatesa i caducitat

El que abans es veia com a meritori, avui es veu com inconvenient. Avui tot és ràpid i fugisser
Opinió 24 May, 2017 Antoni Pedragosa 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Immediatesa i caducitat

La distància que hi ha entre el producte de novetat i la galleda d’escombraries cada vegada és més curta. No és exagerat dir que vivim en una societat de la immediatesa i la caducitat. Abans es deia que el que s’aprèn ràpid, s’oblida ràpid, i el que costa aprendre, costa oblidar. Però aquestes eren unes paraules d’una època que tenia en alta estima el perdurable, tot allò que tenia llarga durada. Era una època que per demostrar que es pertanyia a la classe alta, calia envoltar-se d’objectes antics o de llarga perdurabilitat, deixant els objectes més transitoris per a les classes més baixes. Era un temps on la capacitat de conservar, cuidar o preservar, es valorava molt més que la llastimosa capacitat de llençar-ho tot. Però resulta que aquesta no és l’estratègia que impera avui. El que abans es veia com a meritori, avui es veu com inconvenient. Avui tot és ràpid i fugisser. Fins i tot la informació és tan ràpida que les notícies que ens dóna la televisió se’ns superposen frenèticament sense donar temps a assimilar el que es diu, i per si no n’hi hagués prou, per la part de sota, passa una cinta amb més informació que no té res a veure amb l’altre que s’està donant. Al final s’aconsegueix l’objectiu previst. Informar molt perquè no t’assabentis de res.  Aquesta fragmentació informativa hegemònica té com a conseqüència l’estil de vida que genera. Una vida fragmentada, desvinculada, unipersonal, on no interessa el fonament de les coses, sinó les coses en la mesura que són novetat.  Amb un cert humor, Xavier Rubert de Ventós deia que “se’ns diu el que passa, però no, per què passa el que passa. I al final el que passa, no sabem per què passa”.  D’aquesta manera fem de la informació un objecte de consum més. I com a tal, hi ha informacions que es venen molt, i altres que es venen poc. La realitat és que es ven molta informació morbosa, episodis de crim, informació esportiva, on uns guanyen i altres perden… Joia per a uns, desolació per als altres… També l’entorn dels milionaris i famosos. Això genera desig i frustració de no poder assolir allò que se’ns presenta.  Al final ens hauríem de preguntar, si aquesta societat dominada pel mercat, ens gratifica i ens allibera o pel contrari ens domina i ens esclavitza.  Aquesta és la gran pregunta. Canviar el camí que ens esclavitza per un altre que ens allibera. Aquesta seria l’opció més afortunada. El que cal és tenir la intel·ligència suficient per saber quin és l’un i quin és l’altre.

Antoni Pedragosa

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies