

Un vaixell espia rus és enfonsat a Turquia
El dijous 27 d’abril un vaixell espia de l’Armada russa ha sigut enfonsat a l’entrada del Bòsfor després de col·lisionar amb una embarcació de mercaderies civil. El darrer vaixell transportava 8.000 ovelles en el seu interior. El primer ministre turc, Binali Yildirim, i el seu homòleg rus, Dmitri Medvédev, han parlat per telèfon per aclarir els fets.
PolíticaZPortada DerechaZResto 1 May, 2017 Francesc García Mestres 0El vaixell d’intel·ligència rus Liman ha sigut enfonsat a 37 kilòmetres de l’entrada del Bòsfor. L’embarcació, derivat de la classe Moma, tenia sistemes radar, sonar i altres instruments pel seguiment de submarins i altres embarcacions de tercers països. L’únic armament que hi havia a bord era un equip portàtil antiaeri Igla. De 1.560 tones, el Liman havia perdut importància fruit de la seva antiguitat (1970) i molts sistemes de detecció ja s’havien desmantellat. Les causes encara es desconeixen però les circumstàncies climatològiques eren de molt poca visibilitat a causa de la boira. Els primers ministres dels dos estats ja han mantingut una conversa per parlar de l’accident.

Soldats del Brasil portant un míssil rus Igla (agulla). A la Guerra del Golf, any 1991, un bombarder britànic Panavia Tornado, va ser abatut per un soldat iraquià que va fer servir aquest míssil.
La col·lisió s’ha produït en un dels punts estratègics més importants del Mediterrani. El Bòsfor, estret que separa Àsia d’Europa, és la porta per poder accedir al Mar Negre. Les forces aeronavals russes tenen totalment controlada la zona però saben que qualsevol moviment cap al mediterrani estarà motoritzat per Turquia (OTAN). La circulació per l’entrada al Mar Negre és lliure des de l’any 1936 gràcies a la Convenció de Montreux. Aquest dret només el lògic requisit de no estar amb guerra amb Turquia.
Segons l’agència russa Interfax, la tripulació, formada per 78 mariners, han sigut salvats per part de les autoritats de seguretat costanera turques. Després s’han traslladat al vaixell rus més proper. l’Ulus-star, per poder tornar a Rússia.

El submarí soviètic K-129, de classe Golf, es va enfonsar al 1968 a l’Oceà Pacífic. Encara avui dia es desconeixen les causes i són moltes les hipòtesis sobre l’accident. Entre les explicacions més probables es troben la d’una explosió a l’interior del submarí a causa dels míssils balístics o per hidrogen. Una altra teoria, defensada pels rusos, és la col·lisió amb el submarí nord-americà USS Swordfish (SSN-579).
Una de les darreres missions del Liman va ser espiar les maniobres militars que va fer l’OTAN en el Mar Negre. Fet per Stocznia Polnocna a la ciutat polonesa de Gdansk com a vaixell hidrogràfic (Projecte 861), formava part del batalló de reconeixement 519è de la flota del Mar Negre a Sevastopol. El diari rus Lenta adverteix la possibilitat que els Estats Units intentin recuperar les restes per capturar material sensible, com ho va intentar fer amb el submarí dièsel balístic K-129, de la classe Golf II (Projecte 629A).
De qui era l’altra embarcació?
El vaixell de mercaderies civil, que transportava 8.000 ovelles, va foradar el casc del vaixell espia rus per sota de la línia de flotació. Sorprenentment els danys estructurals han sigut mínims i ha pogut continuar el viatge.

Fotografia del Youzarsif-H. Encara que presenti defectes de pintura en el casc aquesta fotografia no es va fer després de l’accident amb Liman. L’embarcació continua el seu viatge cap a Jordània (28/4/17).
L’embarcació, amb bandera de Togo i de nom Youzarsif-H, havia sortit de Romania i es dirigia cap a Jordània. Construït set anys després del Liman, el Youzarsif-H té un pes molt més superior que l’enfonsat (2.334 tones).
No comments so far.
Be first to leave comment below.