CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El tramvia expulsarà els cotxes als laterals de la Diagonal i reservarà la calçada central pels combois El tramvia expulsarà els cotxes als laterals de la Diagonal i reservarà la calçada central pels combois

El tramvia expulsarà els cotxes als laterals de la Diagonal i reservarà la calçada central pels combois

L’estudi informatiu de l’ATM donen la millor puntuació a una proposta que passa pel centre de la calçada. Colau té fins al novembre per aconseguir consens polític i començar les obres
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 28 June, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » El tramvia expulsarà els cotxes als laterals de la Diagonal i reservarà la calçada central pels combois

L’estudi tècnic encarregat per l’Autoritat del Transport Metropolità ha conclòs que la millor manera de connectar els dos tramvies és unint-los per la Diagonal. La proposta final preveu que els combois passin pels carrils centrals, com també les bicicletes. Els cotxes anirien pels laterals, dos carrils per cada sentit. I l’autobús pràcticament desapareix de la Diagonal. La proposta s’ha escollit entre 4 opcions diferents, que incloïen altres alternatives, com un túnel soterrat, fer passar el tramvia per l’Eixample o optar per l’autobús elèctric.

A banda de totes les qüestions tècniques, un dubte molt important que no ha quedat resolt en aquest estudi és si el nou tramvia serà de gestió pública o privada. I més tenint en compte que l’actual tramvia per la Diagonal és de gestió privada, ja que no tindria cap sentit que dues companyies diferents, una pública i una privada, gestionin un mateix tram, ja que a partir d’ara aquest mitjà de transport serà continu. Per tant hi ha dues alternatives. O bé es continua amb la concessió privada, amb la qual cosa s’estaria fent una inversió pública milionària per cedir-la a una empresa privada, o bé es rescata la concessió de la privada perquè tot sigui gestionat des de l’administració pública, però això significaria un cost de més de 200 milions d’euros per part de l’Ajuntament.

A part de la gestió del tramvia hi ha dues qüestions que també s’han de tractar.

El temps real de creuar la Diagonal

Segons els tècnics, es podrà anar de Francesc Macià a Glòries en un quart d’hora, la meitat del temps que s’ha d’invertir avui en transport públic. En aquest tram, hi hauria sis parades: Casanova, Balmes, Cinc d’Oros, Verdaguer, Sicília i Monumental. El cas és que aquestes previsions no són realistes, ja que es compara la sincronització semafòrica que se li donarà al tramvia en el futur amb el recorregut actual dels autobusos amb la sincronització semafòrica actual.

Aquesta comparativa només tindria sentit si es calculés el temps de recorregut que tenen els busos en creuar la Diagonal amb la sincronització semafòrica que se li atorgarà al tramvia després de les obres. Aleshores la diferència de temps que sortís d’aquest resultat seria la diferència real. Tot el que no sigui aquesta comparativa és equivalent a fer trampes al solitari.

Qui guanya i qui perd amb la connexió del nou tramvia per la Diagonal?

En tots els projectes urbanístics sempre hi ha qui està més convençut i a qui no li agrada la idea. Persones i col·lectius a qui beneficia i persones i col·lectius que es veuen perjudicats pel canvi. En aquest cas, quins col·lectius quedarien afectats, per bé o per mal?

Hi guanya…

Les bicicletes són el principal col·lectiu beneficiat amb la connexió del tramvia per la Diagonal. Observant la imatge de la recreació de la proposta avalada pels tècnics que han fet l’estudi, es pot observar com els ciclistes aconsegueixen un espai molt ample al mig de la Diagonal per poder circular. Un espai que fins ara ha estat reservat als vehicles de motor, però que amb la nova versió quedaria tancada al trànsit.

Hi perd…

Els vianants són el primer col·lectiu perjudicat, ja que queden atrapats en un petit passeig entre el Tramvia i les bicicletes. És un eix central, força petit, que a més a més quedarà reduït per les mateixes parades del tramvia, i que per tant no serveix perquè hi puguin caminar. Cal sumar-lo les voreres dels voltants, però que també estaran supeditades a les parades del nou transport.

Els veïns també perden. L’estudi explica que el tramvia passaria cada 4 minuts i circularia sense catenària. D’aquesta manera, els veïns veuen degradada la condició de passeig que ara té la Diagonal, malgrat els cotxes que hi circulen. Un tramvia és un ferrocarril lleuger, però amb una freqüència de pas de només 4 minuts passarà a ser un metro de superfície, i per tant deixarà de tenir la imatge pacífica i idíl·lica que transmet, i les botigues i comerços seran qui més se’n ressentiran.

Els taxistes són un col·lectiu que perdrà totes les seves prioritats per culpa de la desaparició del carril bus. I aquest fet per si sol ja té un impacte negatiu sobre la contaminació. Aquesta no depèn tant del vehicle, sinó de les hores d’utilització. I en aquest cas, els taxistes o bé tardaran més a fer el seu recorregut, amb llargues aturades, o bé s’hauran de desplaçar com els altres vehicles, per l’Eixample.

I si els taxis queden perjudicats per la desaparició del carril bus, qui més perjudicat queda encara són els mateixos autobusos, ja que el seu pas per la Diagonal quedarà totalment suprimit.

La circulació de vehicles (no els vehicles en si), tampoc surt beneficiada de l’operació, sinó tot el contrari. La reducció que es durà a terme de calçades és molt més gran del que sembla. Dos carrils per banda és ben poc, especialment si aquests són els dels laterals. Si bé podria semblar poca la reducció de carrils en relació amb els que hi ha ara, s’ha de tenir en compte que des de Francesc Macià fins a Roger de Flor, pràcticament són calçades de flux continu, és a dir, que no hi ha ni girs ni cotxes que s’aturen a deixar o recollir a persones, i per tant el vehicle no es para mai.

Fins ara quan un vehicle té la necessitat d’aturar-se, o ha de girar per un dels carrers perpendiculars a la Diagonal, s’incorpora als laterals per fer l’operació. Això significa que els carrils laterals no estan pensats per avançar, sinó per aquestes altres accions. Però amb aquesta modificació aquests carrils laterals seran els principals, i qui vulgui tombar cap a la dreta ho haurà de fer des d’allà mateix, patint les aturades semafòriques pertinents. Això significa que a la Diagonal ja no hi haurà aquest flux continu, sinó que seran embussos i aturades permanents. A la nit serà més fàcil circular, però durant el dia, especialment a les hores punta, sempre hi haurà com a mínim un carril inutilitzat per qualsevol cosa. I com més problemes de trànsit d’aquest estil hi hagi, evidentment augmentarà més la contaminació.

A tot plegat cal sumar-hi el problema de les incidències, que no estan contemplades a l’estudi. Què passarà quan un tramvia quedi aturat al mig del camí i s’hagi d’apropar un cotxe de servei a reparar-lo? I de les llargues aturades que hi haurà al servei? No hi haurà autobusos que puguin cobrir la línia, però encara que hi poguessin passar, amb totes les aturades als carrils laterals, tardarien una eternitat a fer tot el recorregut.

Què és el que justifica, doncs, totes aquestes obres? Barcelona en Comú pretén dur a terme un canvi de model de transport a la ciutat, que la gent deixi el cotxe i agafi el tramvia. Però el que és evident és que hi ha moltíssimes persones que no deixaran el cotxe perquè no tenen una alternativa de transport públic realment vàlida. I per tant, aquestes persones el que faran és estar més temps dins del cotxe i patir la decisió de modificar tota la Diagonal.

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies