CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La Reforma del Reglament del Parlament: on som i cap a on anem La Reforma del Reglament del Parlament: on som i cap a on anem

La Reforma del Reglament del Parlament: on som i cap a on anem

Els lletrats no veuen clares algunes de les reformes i la CUP demana sense coherència suspendre el Consell de Garanties mentre que C’s, PSC i CSQP hi recorren en contra de la llei del Codi Tributari
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 23 June, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » La Reforma del Reglament del Parlament: on som i cap a on anem

Els lletrats del Parlament han presentat un informe jurídic en el qual reclamen protecció a les minories i procurar “garantir la màxima projecció i eficàcia” als drets dels diputats en la reforma del Reglament del Parlament que van impulsar Junts pel Sí i la CUP per tal de facilitar l’aprovació de les lleis de desconnexió.

L’informe s’anomena Observacions i propostes jurídiques i tècniques a la Reforma del Reglament. Es tracta d’un informe que ha fet la Junta dels Lletrats amb diverses observacions amb algun plantejament de redactat. Però hi ha dues qüestions més espinoses que la resta. La modificació de l’ordre del dia i l’aprovació de textos legals per lectura única. L’oposició ho va considerar com un mecanisme per aprovar la Llei de Transitorietat Jurídica de manera exprés i evitar així el control jurisdiccional de l’Estat.

Segons els lletrats, la possibilitat de modificar l’ordre del dia per una majoria poc reforçada (dos partits serien suficient), comprometria als membres de les minories parlamentàries, i per tant es podrien excloure d’alguns tràmits que perjudicarien les garanties dels drets dels diputats. Pel que fa a la lectura única, els lletrats proposen un nou redactat.

Aquestes dues qüestions que formen part de la reforma del Reglament del Parlament només contribueixen a crear la dictadura de la majoria. Dos únics grups poden modificar l’ordre del dia de la cambra sense necessitat de notificar-ho. Però el procediment parlamentari es fonamenta en un tràmit, les lleis necessiten un procediment, que existeix per donar garanties perquè tots els grups puguin prendre decisió. Una qüestió bàsica en una democràcia representativa. I si a més a més s’aprova la lectura única, els partits es queden amb la impossibilitat d’estudiar la proposta, que és una garantia del sistema representatiu.

El tràmit parlamentari ha de ser la garantia perquè aquesta delegació de poders pugui exercir-se en les millors condicions possibles de consulta a qui es cregui. Si no es fa així, la democràcia es transforma en una doble dictadura: la dictadura de les majories sobre les minories i la dictadura d’aquesta majoria sobre el mecanisme representatiu.

La CUP vol suspendre el Consell de Garanties Estatutàries

I enmig de tot aquest fregall, ara la CUP vol suspendre el Consell de Garanties Estatutàries, l’òrgan consultiu de la Generalitat. Aquest òrgan dictamina, sense efectes vinculants, si les iniciatives compleixen amb l’Estatut i la Constitució. Però la CUP argumenta que no està legitimat, ja que s’empara en un Estatut que el Tribunal Constitucional va retallar, i per tant consideren que no està avalat per la ciutadania catalana. El que els cupaires no tenen en compte és que va ser el TC el que li va prohibir al Consell de tenir un caràcter vinculant sobre el Parlament, i que la versió inicial de l’Estatut era que ho fos.

Incoherències de la CUP

En tot cas, hauria estat més coherent que la CUP, malgrat el que digués el TC, considerés els dictàmens del Consell de Garanties com a imperatius, ja que és la versió que van votar els catalans abans que el TC ho retoqués. Encara que no fos vinculant, que els antisistema assumissin la garantia que ho sigui. A més a més, el mateix Parlament neix de l’Estatut, i el mateix consell executiu també. Per tant, Si el consell de Garanties no val res perquè prové d’un estatut retallat, totes les altres instàncies de govern de Catalunya tampoc haurien de valdre res perquè tenen el mateix origen.

La CUP ha aprofitat per presentar la seva proposta a partir d’una proposició de llei de CSQP que pretenia reformar aquest òrgan consultiu. Pel partit de Coscubiela, els canvis al Consell de Garanties tenen com a objectiu impedir la reforma del reglament del Parlament, que hauria de permetre a qualsevol grup parlamentari proposar d’aprovar una llei per lectura única, facilitant així l’aprovació exprés de la llei de desconnexió, “serveixi per devaluar més les garanties dels diputats”. I en relació a la CUP, opina que tenen una posició “difícil d’entendre”, ja que “no ens imaginàvem que qui primer plantegés deixar en suspens alguna de les institucions catalanes no fos el Govern del PP, sinó la CUP mateixa”.

C’s, PSC i CSQP demanen ajuda al Consell de Garanties Estatutàries

Per la seva banda, C’s, PSC i CSQP han recorregut al Consell de Garanties Estatutàries contra el dictamen de la proposició de llei del Codi Tributari de Catalunya, que va impulsar JxSí i la CUP, i que es considera la primera de les dues parts de la llei amb què pretenen consolidar l’Agència Tributària de Catalunya. La diputada socialista Alicia Romero es va queixar que “en tot el text legal hi ha incoherències i inconcrecions jurídiques que deixen els ciutadans en mala posició, ja que no sabran si han de complir aquesta llei o l’estatal, i estem parlant d’un tema tan important com són els impostos”.

La dictadura de la majoria

Per tant, existeixen tres punts amb un comú denominador. I és que la lògica del sistema que està seguint el procés en termes reals, és una lògica que no garanteix la pràctica democràtica i els drets dels ciutadans. Com amb la reforma del reglament, que representa la imposició de la majoria sobre la minoria. Uns drets que s’expressen a través de la representació parlamentària i de les garanties que poden oferir òrgans com el Consell de Garanties Estatutàries, que la CUP vol suprimir. Garanties com que el ciutadà no es veurà perjudicat per una llei que el deixi indefens davant d’una oblació bàsica com és la fiscal, com és el cas de la del Codi Tributari, que alguns partits han portat davant d’aquest Consell de Garanties que té el futur tan incert.

El més greu de tot plegat és la mentalitat que s’introdueix en els partidaris del procés, ja que ningú de dins critica aquestes decisions i pràctiques tan qüestionables democràticament. I la millor garantia de salut política, en qualsevol cas, és que dins de les mateixes propostes, quan aquestes són dubtoses, sorgeixin veus internes que les qüestionin. I l’únic que aporta aquest comportament és desacreditar els més favorables al procés i la gent del partit.

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies