CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
#NewPalmyra: La reconstrucció 3D d’una ciutat destruïda per l’Estat Islàmic #NewPalmyra: La reconstrucció 3D d’una ciutat destruïda per l’Estat Islàmic

#NewPalmyra: La reconstrucció 3D d’una ciutat destruïda per l’Estat Islàmic

#NewPalmyra és la iniciativa de col·laboració col·lectiva per reconstruir les obres arquitectòniques que l’EI va destruir en aquesta ciutat siriana durant la seva estada
MónResearchZPortada DerechaZResto 3 mayo, 2016 Núria Vilellas Camps 2
5 / 5 (1 votos)

Inici » Historic » #NewPalmyra: La reconstrucció 3D d’una ciutat destruïda per l’Estat Islàmic

Les forces del president sirià Bashar al-Assad van aconseguir reconquistar Palmira de mans de l’Estat Islàmic a finals del mes de març. Aquest fet va suposar un descans per la ciutat en molts aspectes, però sobretot en el cultural, tal com que va declarar el cap d’antiguitats del país, que es va referir a aquest fet com “el final del malson de l’antiga Palmira”. I és que al maig del 2015 hi va haver una brutal campanya de destrucció contra els tresors arqueològics de la ciutat per part de l’exèrcit d’EI, després que s’apoderessin de la ciutat. El mes d’agost d’aquell mateix any, els militars van decapitar a Khaled Asaad, que fins aleshores havia estat l’arqueòleg en cap de la ciutat durant cinc dècades.

En menys d’un any, molts dels espectaculars monuments arqueològics de Palmira van quedar danyats o destruïts, inclòs el temple de Baalshamin, el Temple de Bel, l’Arc de Triomf i la Torre de Elahbel, mentre que el Museu Nacional també va ser saquejat. EI defensa que els utensilis històrics són ídols i que no s’ajusten a la distorsionada noció de l’Islam, i per tant cal que es demoleixin (o vendre’s –de fet el grup no té cap escrúpol en guanyar diners d’un llegat “blasfem”). Diversos llocs arqueològics preislàmics d’Iraq, incloses escultures de 3.000 anys d’antiguitat en un museu del Mossul, també van patir la mateixa sort.

Molt abans de què EI ocupés la ciutat i de què esclatés la guerra a Síria, hi havia una iniciativa en marxa per documentar les meravelles arqueològiques de Palmira, fet que va accelerar el risc dels llocs de patrimoni cultural. El projecte #NewPalmyra (Nova Palmira), que d’alguna manera va començar el 2005, és idea de Bassel Khartabil, un enginyer informàtic palestí-sirià, activista i líder de Creative Commons. Khartabil tenia l’objectiu de reconstruir la història de la ciutat en una base de dades lliure de models 3D.

Malgrat tot, el govern sirià el va arrestar el 15 de març del 2012, i després de quatre anys de detenció va ser traslladat a una ubicació desconeguda. Human Rights Watch, i unes altres 30 organitzacions de drets humans, van exigir que es revelés la ubicació de Khartabil, però fins a dia d’avui encara continua desaparegut.

A l’octubre del 2015, un grup d’activistes van impulsar de nou la iniciativa de Khartabil, i la van anomera #Newpalmyra. Amb una col·laboració col·lectiva, van reunir fotografies i van comptar amb l’ajuda de voluntaris, per aconseguir construir en models de 3D les joies històriques de l’arquitectura i l’art de Palmira.

«Tens fotos de Palmira? Alguna d’abans de la destrucció? Ajuda a reconstruir a newpalmyra.org i publica a través nostre per pujar arxius».

A sota, tenim un model del Temple de Bel del projecte. Segons el lloc, el model només està completat en un 20%.

El Temple de Bel reconstruït en 3D pel projecte del #NewPalmyra.

El Temple de Bel reconstruït en 3D pel projecte del #NewPalmyra.

#NewPalmyra no és l’única iniciativa que existeix per preservar els monuments de Síria. La Milion Images Database (la base de dades del milió d’imatges), a través de l’Institut d’Arqueologia Digital, està demanant a voluntaris amb càmeres 3D de baix cost que els ajudin a documentar els monuments. El projecte planeja mostrar una rèplica de l’arc de l’entrada del Temple de Bel, que datava de l’any 32 dC, a la Plaça Trafalgar de Londres el 19 d’abril de 2016.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies