

Manuel Miguel Hernández: “El que contamina són les emissions i no les matrícules”
Motors dièsel o de benzina, l’ús real dels vehicles o els grans beneficis de les multinacionals arran de la futura retirada de gran part del parc automobilístic són algunes de les qüestions que analitza Manuel Miguel Hernández.
PolíticaZPortada DerechaZResto 17 March, 2017 Francesc García Mestres 0Després de treballar 7 anys amb el Grup Volkswagen i d’haver obtingut l’MBA per ESADE, Manuel Miguel Hernández, bioquímic, s’ha dedicat els darrers anys com a professor i consultor en estratègia empresarial. Com a resident de la ciutat de Esplugues de Llobregat (Barcelona) n’és conscient del problema ambient de la contaminació. Encara que cregui que s’ha de lluitar contra aquesta xacra les mesures previstes per la reducció de les emissions contaminants no les troba ni eficaces ni justes.

La Unió Europea ha cridat més d’una vegada l’atenció a les ciutats de Madrid i Barcelona per episodis de forta acumulació de NOx
A l’actualitat sembla que cada vegada hi ha més conscienciació sobre la contaminació que generen els vehicles de combustió. Però perquè s’escull l’opció de prohibir la circulació de vehicles i no altres actives amb un impacte menys negatiu pels ciutadans?
La desaparició de la circulació de tots aquests vehicles és una opció molt fàcil i còmode per a les administracions. Però encara és més rellevant els beneficis que recolliran els grans grups automobilístics per a les futures vendes. No sembla una solució eficaç ni justa.
Durant la dècada dels 90 la motorització dièsel es va promoure fins a superar amb escreix. En els darrers anys els experts han advertit dels perills d’aquests motors per a la salut i el medi ambient. Contamina de la mateixa manera un motor dièsel que un de benzina?
Primer de tot cal diferenciar els diferents compostos que genera la combustió del motor per una millor anàlisi. El diòxid de carboni (CO2), un gas incolor, inodor i insípid, és expulsat d’una manera similar entre aquests dos tipus de combustibles. No afecta directament a l’ésser humà, no provoca càncer per exemple, però és un dels causants de l’efecte hivernacle.
“El que contamina són les emissions i no les matrícules”
Llavors quins són els elements realment nocius pels ciutadans?
Els vehicles de tipus dièsel generen moltes més partícules perilloses que els de benzina: l’òxid de nitrogen (NOx), els de sofre, monòxid de carboni i partícules de sutge. Aquestes emissions, quatre vegades superiors que els de benzina, afavoreixen el fenomen de la pluja àcida i són totalment mortals pels ciutadans. Aquest fet és força diferenciador entre aquests dos tipus de motors de combustió, per tant és injust tractar-los per igual.
Segons la seva visió, quins criteris s’haurien d’aplicar per reduir les emissions dels cotxes?
El que contamina són les emissions i no les matrícules. A Barcelona, diu l’AMB que hi ha 30000 vehicles de més de 20 anys . Però, contaminen tots per igual? La resposta és: no. L’impacte contaminant de cada vehicle és la multiplicació del que contamina per hora d’utilització, pel nombre d’hores que s’utilitza a l’any. No contamina de la mateixa manera una furgoneta dièsel de repartiment que treballa dins de la ciutat 10 hores al dia, que el cotxe de benzina d’un jubilat que el fa servir alguna vegada per setmana i de tant en tant per anar al poble (contaminació fora de l’Àrea Metropolitana de Barcelona).
La furgoneta dièsel treballa al centre de Barcelona 2600 hores a l’any i el jubilat usa el seu cotxe de gasolina 2 hores a la setmana, o sigui 104 hores a l’any. La utilització de la furgoneta dièsel és 25 vegades més gran. L’efecte cancerigen de la furgoneta dièsel a les persones és 100 vegades més gran que al cotxe de gasolina.
Per últim, quines preguntes els hi faries a les autoritats vers aquesta mesura?
Primer de tot, no seria millor prohibir les furgonetes i altres vehicles dièsel d’ús professional (taxis, autobusos, camions, etc.), sense afectar els vehicles de gasolina de jubilats, aturats, etc. que són 100 vegades menys cancerígens que una furgoneta dièsel d’ús professional?
Un altre punt important és la possibilitat d’ajuts econòmics, com ho va fer el Regne Unit l’any 2014 amb 2.500 euros, per pal·liar els efectes negatius dels ciutadans per la retirada d’aquests vehicles.
I finalment, no és poc efectiu pretendre actuar sobre aquests cotxes d’utilització molt reduïda, sense posar l’ull en les indústries, les calderes o els incendis que repercuteixen molt més negativament sobre la qualitat de vida dels barcelonins?
Altres Notícies
Les claus per reduir la contaminació de Barcelona
Barcelona i el carsharing: un greu problema urbanístic
Barcelona es prepara per al caos del Dia sense Cotxes
La “Kasa de la Muntanya” podria ser desocupada
És el tramvia un transport sobrevalorat?
L’advocat general de la UE afirma que Uber és una empresa de transport
Inici » Historic » Manuel Miguel Hernández: “El que contamina són les emissions i no les matrícules”
Francesc García Mestres
Estudiant d'Administració i Direcció d'Empreses a la Universitat de Barcelona. Enamorat de la geopolítica, defensa, seguretat, història... i de les 24H de Le Mans. Cap d'Scouts d'Europa a Barcelona. "Qui recordi la història que li treguin un ull. Però pobre de qui la oblidi, perquè perdrà els dos" - Aleksandr Soljenitsin. Twitter: @fgmestres

- Daniel on La setmana de la decisió?
- AGUSTIN IGNACIO GARRIDO CAMPRUBI on Del Kurdistan iraquià a Catalunya
- Joaquim Arolas on Llocs per visitar a Catalunya durant la tardor
- Josep on Els 10 principals llocs d’interès a Barcelona
- Javier on Les claus per entendre la situació política a Catalunya
- February 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- May 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- November 2019
- October 2019
- July 2019
- June 2019
- April 2019
- March 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
No comments so far.
Be first to leave comment below.