CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Malversant recursos públics, el vicis de la “vella” i la “nova” política Malversant recursos públics, el vicis de la “vella” i la “nova” política

Malversant recursos públics, el vicis de la “vella” i la “nova” política

Editorial 10 April, 2015 CatDialeg.cat 4
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » Malversant recursos públics, el vicis de la “vella” i la “nova” política

Els actuals grups polítics, els “vells” i els “nous”, són molt generosos amb ells mateixos, perquè a diferència de la resta dels mortals, consideren que els seus acords i decisions són gratis, quan en realitat els paguem tots i a un cost molt alt. Aquesta actitud gens responsable està accentuada per una dinàmica perversa. Creuen que el seu estatus depèn de prodigar aquests actes.

Tots estem d’acord que ha existit una pèssima utilització de recursos en bona part de les inversions que s’han fet a Espanya, excessos, en les línies d’AVE, aeroports, fins i tot autovies, per citar tres tipus paradigmàtics. Però, no es té present que això es només –diguem-ho així- la part visible del Iceberg, perquè la major part de la despesa pública no és en inversió, sinó que correspon a la despesa en salaris i serveis prestats des de la mateixa administració, i aquesta partida és, a més, molt gran en el cas de les autonomies, és a dir, en el cas de la Generalitat. Per aquesta raó cal que els ciutadans tinguem idees més clares sobre què significa el quefer polític. I en aquest diagnòstic ens pot ajudar decisivament l’anomenada Economia Neo Institucional (NEI) sorgida de veus molt diferents, que han proporcionat nombrosos premis Nobel i que és molt crítica amb el pensament econòmic dominant .

Aquesta concepció té com a punt central els anomenats costos de transacció (enllaç) que es donen no únicament entre agents privats sinó també en els polítics, partits, parlaments i administracions. En el cas dels polítics, North, el últim premi Nobel d’aquest corrent de pensament econòmic, assenyala que poden ser molt ineficients, cosa que avui esdevé una constatació generalitzada.

En el mercat polític s’intercanvien polítiques i legislació a canvi de suport electoral. Els polítics busquen com objectiu maximitzar el suport electoral. Aquests costos polítics poden ser: de compromís, fruit de la competència electoral, també derivats de la informació asimètrica dels ciutadans en relació als polítics, així com la diferència entre les promeses realitzades i el seu compliment; tot un clàssic. Tot això facilita comportaments oportunistes per part dels polítics: poden tenir incentius posteriors al compromís per renunciar a una política que han considerat anteriorment òptima. Es tendeix a prometre el necessari per guanyar i fer després només el que resulta realment possible.

També hi ha costos de decisió legislativa, relacionats amb el treball i recursos aplicats a legislar i que creixen en funció del grau de conflicte. Aquest tipus de cost permet situar la causa de per què un major capital social en una societat permet millors resultats polítics en la mesura que aconsegueix reduir el conflicte. Hi ha els costos d’incertesa, derivats de la dificultat de preveure els resultats de les decisions sobre el país i, finalment, els anomenant costos d’agència, relacionats amb la realització i incompliment de les tasques encaminades. El resultat de tot plegat concreta que el desenvolupament d’un país, depèn de la seva qualitat institucional.

La pregunta de fons és si el govern i el parlament de Catalunya tenen en compte tot això a l’hora de realitzar o legislar, si els consellers i diputats tenen alguna noció de tot plegat. I hem de dir que veient el que es legisla i cóm es realitza, la nostra resposta és que o no en saben prou o ho ignoren a l’hora de decidir. És sorprenent que a l’hora de dissenyar estructures d’estat no es comenci pel més fonamental: quins són els criteris inexorables, les normes a seguir, els procediments i organització que fan possible que el procés de compromís polític que s’expressa en lleis i la gestió de l’administració siguin altament eficients o, en altres termes, com es fa per reduir els escandalosos costos de transacció que malversen els nostres recursos públics.

CatDialeg.cat

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies