CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Els 11 principis de la propaganda nazi que aplica Maduro a Veneçuela Els 11 principis de la propaganda nazi que aplica Maduro a Veneçuela

Els 11 principis de la propaganda nazi que aplica Maduro a Veneçuela

Els principis del ministre nazi Goebbels són encara vigents i el règim chavista de Veneçuela els utilitza activament
MónResearchZPortada IzquierdaZResto 28 October, 2015 Lluís Llaquet 1
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Els 11 principis de la propaganda nazi que aplica Maduro a Veneçuela

La propaganda a la política és molt important. No només per saber què s’ha de dir, sinó com, en quin moment i dirigit a qui. En això el nazisme, com a bon totalitarisme populista, era un expert. De fet, un dels teòrics més importants d’aquest tema i que encara s’estudia a les universitats d’arreu del món és el ministre de propaganda de Hitler, Joseph Goebbels. Els seus 11 principis, els que ell mateix va utilitzar per dominar la població alemanya del moment, són d’ús comú encara als gabinets de comunicació dels líders polítics d’arreu del món.

Però sens dubte, un dels alumnes més avançats en aquests 11 principis és el líder del règim bolivarià de Veneçuela, Nicolás Maduro, que segueix perfectament les passes que ja va iniciar el seu predecessor Hugo Chávez.

1-.Principi de simplificació: salvadors contra “golpistes”

En aquest principi Goebbels animava a adoptar i difondre una idea única, tant d’un mateix, com de l’adversari. Maduro ho explica de forma clara. El seu règim és el que lluita pels drets dels treballadors i l’oposició (tant nacional com internacional) és “golpista”, assessina i contrària al dret de les persones. Un discurs senzill que la gent compra amb facilitat, sobretot gràcies al control dels mitjans de comunicació que tenen.

2-.Principi del mètode de contagi: l’oposició i EE.UU. són el mateix

Un principi que s’extreu de l’anterior és el d’aconseguir reunir tots els enemics en una mateixa categoria. Per Maduro tant els Estats Units, com l’oposició política, com el govern de Colòmbia són el mateix: un grup de poder “oligàrquic” que vol donar un cop d’estat al país per tal de treure-li del poder, a ell i al poble de Veneçuela.

3-.Principi de transposició: la pobresa i la inseguretat és culpa de l’oposició

La inseguretat és un dels problemes més grans de Veneçuela. Un problema que ha augmentat durant el govern, tant de Chávez com de Maduro. Però el règim el que fa és culpar l’enemic d’aquest problema. En aquest cas, entre d’altres, el mateix president veneçolà ha culpat a Colòmbia i als Estats Units (mitjançant Hollywood) d’aquests assumptes que són fruit d’una mala gestió del govern. Aquesta estratègia no és més que la de fer creure, tal com deia Goebbels, que els errors d’un mateix són culpa de l’enemic.

Dintre d’aquest principi entra també el de contraatacar el missatge del contrari, no només negant el que afirma, sinó culpant l’altre del mateix. Quelcom que pot semblar enrevessat, però que en realitat és molt senzill. En aquest vídeo precisament, Chávez contradiu les acusacions dels Estats Units de recolzar el narcotràfic dient que és el país nord-americà el que li dóna suport.

4-.Pincipi d’exageració: guerra fronterera amb Colòmbia

Convertir qualsevol anècdota, per petita que sigui, en una amenaça greu és una altra clau d’una bona estratègia propagandística. Pel règim de Veneçuela, l’oposició, com ja s’ha dit, quan fa oposició, el que vol fer “en realitat” és un cop d’estat. D’altra banda, durant la crisi amb Colòmbia, el que només era un problema de contraban, es va convertir en un conflicte internacional amb la proclamació de l’estat d’excepció en els estats veneçolans fronterers.

5-.Principi de vulgarització: llenguatge senzill

“Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el seu nivell almenys intel·ligent dels individus als quals es dirigeix. Contra més gran sigui la massa a convertir, més petit ha de ser l’esforç mental”, va escriure Goebbels. Un principi que apliquen a la perfecció tots els líders revolucionaris. Per això, com passa a Veneçuela, els que més els donen suport són les classes més populars, perquè entenen el que diuen.

6-.Orquestració o com convertir una mentida en realitat

A propaganda política, la forma és més important que el missatge de fons. D’aquesta manera el càncer que va patir Chàvez va ser “insuflat pels Estats Units”. Una cosa impossible mèdicament i per tant insidiosa, però que el govern del país llatinoamericà va repetir contínuament. Ho va dir el mateix malalt i ho va repetir el seu successor una vegada mort. I és que, com diu la màxima del ministre nazi, “una mentida que es repeteix suficientment, acaba per convertir-se en veritat” per a la població.

7-.Principi de renovació per anul·lar les “excuses de l’adversari”

“Aló Presidente”, el famós programa que presentava Chávez i del que tothom en l’àmbit internacional es reia, no era cap ximpleria propagandísticament parlant. Si acapares els mitjans i els tens al teu servei (almenys un) durant el temps suficient com per no parar d’emetre missatges, a l’oposició no li deixes temps per respondre a tot el dius d’ella. Com afirmava Goebbels, “s’han d’emetre constantment informacions a un ritme tal que, quan l’adversari respon, el públic ja està interessat en una altra cosa. La resposta de l’adversari mai ha de poder contrarestar el nivell creixent d’acusacions”.

8-.Principi de versemblança

Els missatges s’han de construir a partir de fonts diverses i informacions fragmentàries per donar credibilitat al que es diu. Aquest principi, però, potser és el que més li costa al govern de Veneçuela, tot i que, en donar molts missatges molt dosificats (principi d’orquestació), aconsegueix que calin i siguin creïbles, sobretot gràcies a la ignorància que pateix la població més pobra del país.

9-.Principi de silenciació: l’oposició a la presó

“Les qüestions sobre les quals no es tenen arguments s’han de silenciar i s’han de dissimular les notícies que afavoreixen l’adversari”, destaca Goebbels. El règim llatinoamericà ho fa de forma fàcil: “contraprograma amb els mitjans afins” contra l’oposició, tal com indica el ministre nazi. A més a més, anul•la el missatge dels adversaris tancant els mitjans contraris i posant a la presó els líders que més compliquen la vida del règim, com és el cas de Leopoldo López.

10-.Principi de Transfusió: “la revolució Bolivariana”

Les idees no arrelen a la societat per casualitat. Hi ha maneres de fer que així sigui, cosa que explica perquè uns missatges triomfen a l’opinió pública i altres no. El principi de transfusió es basa precisament en aquest fet. Per aconseguir convèncer a la població s’ha de partir d’una idea o mite preexistent que ja els convenci. En el cas del moviment chavista és el fet d’autodenominar-se com a fills directes de la revolució antiimperialista de Simó Bolívar. Perquè “la propaganda opera sempre a partir d’un substrat preexistent, sigui una mitologia nacional o un complex sistema d’odis i prejudicis tradicionals”. A alemanya va funcionar el mite de la raça ària basat en la mitologia germànica i l’imperialisme del Sacre Imperi Romà Germànic (Primer Reich).

11-.Principi d’Unitat: parlar en nom del poble veneçolà

“Arribar a convèncer a molta gent que pensa com tothom, creant una falsa impressió d’unitat”, resa aquest principi. Aquesta màxima és utilitzada, de fet, per tots els polítics i sobretot pels presidents i líders del país: parlar en nom de tothom personificant el col·leciu. “El pueblo veneçolano defenderá su soberania” davant els “atacs imperialistes”, deia Chávez i diu Maduro; donant a entendre que la societat del país pensa en conjunt quan realment només una part d’aquesta els recolza en aquesta guerra contra les “forces internacionals”.

Lluís Llaquet

Periodista vocacional. Redactor a Catdiàleg, CM de l'associació Cat Jove i del Club de Lideratge Jove. Bloguer i col·laborador a altres mitjans. "El periodisme és el millor ofici del món" Gabriel García Màrquez "La premsa és l'artilleria de la llibertat." H.D. Genscher Contacte: lluisllaquet@catdialeg.cat Twitter: @llaquetm

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies