CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
L’estat precari del Corredor del Mediterrani L’estat precari del Corredor del Mediterrani

L’estat precari del Corredor del Mediterrani

Preval l’execució d’obres a Madrid abans que completar el traçat entre Barcelona i València, una situació que fa anys que dura. 300 empresaris catalans i valencians es reuneixen avui per intentar resoldre la situació
EspanyaPolíticaPortadaZPortada DerechaZResto 13 febrero, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (3 votos)

Inici » Historic » L’estat precari del Corredor del Mediterrani

El Corredor del Mediterrani, la ruta ferroviària que ha d’entrellaçar el litoral mediterrani i connectar-se amb França, encara està molt poc avançada. De fet, són poques les zones ja operatives, bé sigui per viatgers com per mercaderies. Un dels principals problemes és que hi ha zones on el tram té una única via d’ample ibèric. L’objectiu és fer que els dos tipus de tren es puguin agregar, gràcies a combinar trams amb tercers carrils que permetin la circulació indiferent en els dos amples amb altres noves línies UIC (d’ample internacional).

L’altre gran problema és que només hi ha un traçat complet del corredor, que és el que uneix Barcelona amb Perpinyà (de doble via en ample internacional d’alta velocitat, però que presenta moltes dificultats a causa dels problemes tècnics que es plantegen els diferents sistemes d’electrificació i seguretat). Però en altres zones hi ha més dificultats.

En aquest mateix recorregut hi ha dos trams de via convencional equipats amb tercer carril que facilita el pas de les mercaderies. Però encara està pendent la col·locació d’un tercer carril entre Castellbisbal i Tarragona, que tenen les obres paralitzades. La connexió entre Castellbisbal i Barcelona només disposa d’alta velocitat, però només per viatgers. I el que és pitjor, el tram Tarragona-Vandellòs, que només té una única via d’ample ibèric, un dels punts ferroviaris estratègics d’Espanya, no estarà a punt fins a la primavera del 2018, segons Foment.

A més, entre Vandellòs i Castelló no se sap res. És un tram en el qual encara no han començat les obres per col·locar el tercer carril. Entre Castelló i València, en canvi, aquest trimestre ja tindran la connexió per alta velocitat, gràcies a la col·locació d’un carril addicional.

Per aquests motius crea tanta polèmica la decisió de començar la casa per la teulada i fer prevaldre nous túnels per les estacions madrilenyes, que segons el secretari d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, Josep Vicent Boira, es paguen amb fons del corredor. Per les obres del Corredor del Mediterrani ni tan sols hi ha projecte (entre Vandellòs i Castelló), però en canvi, hi ha prevista una prolongació de l’AVE entre Madrid i València, fins a Castelló. Això significa que serà més ràpid anar de Castelló a Madrid que no pas de Castelló a Barcelona. Com és possible que un trajecte que en teoria hauria de trigar el doble, acabi sent més ràpid? Això és perquè no s’està prevalent l’eix del Mediterrani.

Aquest és el traçat que ha de fer el Corredor del Mediterrani pel sud d’Europa. A Espanya les obres van més lentes perquè es predominen les connexions centralistes.

I aquesta és la qüestió. Es dóna més prevalença a l’interior que a l’exterior. Madrid també està dins de l’eix del Mediterrani, però evidentment s’està donant molta més importància a les polítiques centralistes que no pas a allò més urgent. Mentre el tram entre Tarragona i Castelló queda mort, tal com està ara, la connexió entre tots els trams de l’eix del Mediterrani no es podrà completar. Tot plegat forma part d’una política territorial més pròpia de països com França que no pas Espanya, en les quals la capital és el centre del país, i és on van tots els recursos, mentre que la resta de territoris s’acaben convertint en províncies marginades.

A l’esquerra, el que hauria de ser. A la dreta, el que és de moment.

La patronal catalana i la valenciana es reuneixen per pressionar l’Estat pel Corredor del Mediterrani

Uns 300 empresaris catalans i valencians es reuneixen avui a Tarragona per participar en un acte pel Corredor del Mediterrani, que ha estat organitzat per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) i organitzacions socials i empresarials catalanes, com Foment del Treball o el Cercle d’Economia. L’objectiu de la trobada és “treballar per l’agilització de la construcció del Corredor”. Segons Vicente Boluda, el president d’AVE, “Perquè la infraestructura sigui una realitat i contribueixi al desenvolupament de l’economia espanyola, és imprescindible sumar esforços”.

Els principals temes a abordar són els retards continuats en les obres, la falta de connexió d’alta velocitat entre Barcelona, i Alacant i València, la inexistència de la doble plataforma d’ample internacional per la cornisa Mediterrània, i el complement de l’actual disseny radial de les infraestructures espanyoles.

A Twitter alguns usuaris han fet mofa de la situació que viu avui el Corredor del Mediterrani:

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies