CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
L’economia de Qatar i el bloqueig internacional L’economia de Qatar i el bloqueig internacional

L’economia de Qatar i el bloqueig internacional

Qatar, un dels països àrabs més petits, ha patit el bloqueig econòmic i polític per part de la majoria d’estats àrabs. En les darreres setmanes ha mostrat una resistència més sòlida del que pensaven els seus rivals. Turquia ha apostat fermament per la defensa del seu aliat.
EconomiaZPortada DerechaZResto 26 June, 2017 Francesc García Mestres 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » L’economia de Qatar i el bloqueig internacional

El petit país àrab, del que en les darreres setmanes és la protagonista dels mitjans de comunicació, ha demostrat una sòlida economia vers el bloqueig per part dels altres països àrabs. Fins ara els grans problemes han sigut per a la companyia internacional Qatar Airways, que no pot sobrevolar la resta dels territoris àrabs, i el subministrament d’aliments. Per solucionar les importacions alimentàries Turquia ha realitzat un enviament de 4.000 tones d’aliment i s’espera l’arribada de més vaixells en els dies vinents, juntament amb l’arribada de 105 avions de mercaderies. Els bancs del país han realitzat mesures per l’obtenció de divises estrangeres i les exportacions submarines de gas i petroli continuen funcionant sense cap tipus de problema.

El país amb la renta per càpita més gran del món es troba en perill: el bloqueig per part de la resta de països veïns pot suposar un cop fort contra el creixement econòmic. Per una altra banda, l’economia de Qatar ha mostrat més resistència de l’esperada, val a dir que el suport militar i econòmic per part de Turquia ha aconseguit frenar la pressió vers Qatar. L’explotació de petroli i, sobretot, de gas ha convertit des dels anys 90 a Qatar en un dels estats més rics del món. Per evitar problemes futurs el país ha anat escollint la via de la diversificació econòmica per no dependre només dels combustibles fòssils. El govern ha potenciat sectors com els serveis financers, la indústria manufacturera, serveis i la construcció.

A més a més de l’aspecte macroeconòmic cal tenir en compte que Qatar tenia moltes esperances en la Copa del Món de futbol que es celebrarà l’any 2022. Els 200.000 milions d’euros invertits en el projecte ara es veuen perillats per la creixent tensió a la regió. Com s’ha portat a terme el bloqueig econòmic?

Setge econòmic i polític

Qatar, país de petites dimensions, ha sigut bloquejada de la manera més fàcil i, al mateix temps, més perjudicial: El bloqueig del transport per part dels països veïns. D’aquesta manera les exportacions com les importacions es veuen afectades per aquesta greu situació.

El ministre d’economia qatarià Ali Shareef Al Emadi ha mostrat una actitud de calma als mitjans internacionals mitjançant una entrevista a la CNN. Al Emadi reconeix que aquesta situació farà que la inflació pugui créixer però que les grans reserves i l’estabilitat del sistema bancari minoritzaran els problemes.

Al Emadi posa èmfasi en la importància dels seus bancs, de la inversió estrangera al país (250% del seu Producte Interior Brut) i treu importància a les exportacions i importacions que té amb els seus rivals ( 8% i 15%, respectivament). Pel que fa al transport marítim, ara els vaixells no pararan als Emirats Àrabs Units sinó al país neutral d’Oman.

El govern d’Erdogan ha realitzat l’enviament de subministres i de tropes al seu aliat de Qatar. Aquest moviment suposa una gran aposta per part de Turquia en la lluita de supremacia del món islàmic. En els darrers mesos el mapa geopolític està prenent uns canvis substancials per l’actitud de Turquia: la posició de Qatar i del govern d’Erdogan d’aproximar-se al bàndol d’Iran i Rússia pot suposar un final més ràpid a la guerra civil de Síria.

Dintre d’aquest moment decisiu per Qatar, han realitzat un moviment totalment inesperat per mostrar una economia sòlida: Qatar Airways està interessada en la compra del 10% d’American Airlines. Aquesta transacció, de 808 milions de dòlars, seria un cop simbòlic del país àrab. El consell d’administració del gegant nord-americà encara hi ha d’aprovar la compra d’accions.

Francesc García Mestres

Estudiant d'Administració i Direcció d'Empreses a la Universitat de Barcelona. Enamorat de la geopolítica, defensa, seguretat, història... i de les 24H de Le Mans. Cap d'Scouts d'Europa a Barcelona. "Qui recordi la història que li treguin un ull. Però pobre de qui la oblidi, perquè perdrà els dos" - Aleksandr Soljenitsin. Twitter: @fgmestres

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies