CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
L’amenaça terrorista podria estar entrant a Europa a través dels seus ports L’amenaça terrorista podria estar entrant a Europa a través dels seus ports

L’amenaça terrorista podria estar entrant a Europa a través dels seus ports

El sistema de control marítim europeu presenta greus deficiències. Mentre tota l’atenció es centra en els refugiats i immigrants, mercants que han fet trajectes més que sospitosos estan entrant i descarregant sense ser molestats als ports del Mediterrani.
MónResearchZPortada IzquierdaZResto 11 February, 2016 Joan Prats i Amorós 0
3.67 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » L’amenaça terrorista podria estar entrant a Europa a través dels seus ports

Amb tota l’atenció mediàtica centrada en els refugiats i immigrants que arriben a les costes gregues, Europa centra els seus esforços en contenir el flux migratori procedent de Turquia, Síria i altres països. Però al mateix temps, està oblidant altres fronts igual o més importants que poden estar comprometent greument la seguretat dels països europeus.

Jens Stoltenberg, secretari general de l’OTAN, confirmà el passat dijous 11 de febrer que tres vaixells de guerra de l’aliança atlàntica es desplegarien al mar Egeu per tal de tallar el flux de persones que intenten entrar a Europa. “No es tracta d’aturar o fer tornar enrere els vaixells”, afirmà Stoltenberg, sinó de lluitar contra els traficants que es dediquen al lucratiu negoci d’infiltrar immigrants i refugiats al territori europeu.

Tot i que l’operació pugui ser efectivament necessària, també sembla condicionada per l’opinió pública, que ha posat el seu focus als immigrants que arriben per mar i les tragèdies dels quals apareixen periòdicament als mitjans europeus.

Ningú vigila els mercants

En canvi, poc s’està fent per controlar un altre tipus de tràfic, que no obstant podria ser molt més perillós que el dels terroristes camuflats d’immigrants: es tracta dels trajectes dels vaixells mercants.

“El contraban, els registres de navegació falsos, les escales poc habituals i els viatges inexplicables augmenten a tot el Mediterrani i l’Atlàntic”. Sam Jones escriu a Financial Times que la Unió Europea no té cap registre centralitzat per tal de seguir les mercaderies i els vaixells mercants que entren i surten dels ports d’Europa. Segons afirma, aquesta deficiència ja ha estat àmpliament aprofitada pels criminals i presenta ara un gran atractiu pels terroristes.

El cas libi

Amb la mort i caiguda definitiva del règim libi de Gaddafi, l’enorme arsenal que el dictador havia amassat caigué en les mans de grups de tots colors. Per exemple, és un fet àmpliament reconegut que els gihadistes i tuaregs sembraren el caos al nord de Mali al 2012 amb les armes de Gaddafi. Igual que els AK-47 libis arribaren a Timbuctu, bé podrien arribar a Europa. Es qüestió de com fer-los entrar, i el transport marítim ofereix una via plena d’oportunitats.

Quan una imatge val més que mil paraules. Milicians contraris a Gaddafi s’armen en un arsenal abandonat a prop de Sirte. El país, sense govern efectiu des del 2011, ha “exportat” il·legalment milers d’armes lleugeres. Font: Goran Tomasevic/Reuters

Quan una imatge val més que mil paraules. Milicians contraris a Gaddafi s’armen en un arsenal abandonat a prop de Sirte. El país, sense govern efectiu des del 2011, ha “exportat” il·legalment milers d’armes lleugeres. Font: Goran Tomasevic/Reuters

Només al gener del 2016, uns 540 mercants entraren als ports europeus després de passar per aigües líbies i síries, per raons no declarades o “no-econòmiques”. L’agència d’intel·ligència marítima Windward ha fet els deures que aparentment no fan les autoritats navals europees i ha trobat trajectes de vaixells especialment preocupants. Per exemple, a mitjans de gener, un navili de 76 metres d’eslora sortí de Golcuk (Turquia), navegà fins a Misrata (Líbia), després apagà els seus sistemes de posicionament i navegació durant tres hores mentre navegava prop de la costa tunisiana, i finalment reprengué el seu trajecte oficial fins a Pozzallo (Itàlia).

La feina no acaba, però, amb el seguiment dels trajectes. A més de localitzar els vaixells sospitosos, caldria inspeccionar-los a fons un cop arribats a port. L’esforç de coordinació i el numero d’hores necessàries per a realitzar investigacions en profunditat a bord serien enormes.

Els protocols de seguretat marítima s’incrementaren notablement després dels atemptats terroristes de l’11 de setembre del 2001, però s’apliquen de forma tan sols parcial per raó de costos, afirma Sam Jones. Mentre tothom posa els ulls a les costes gregues, podria ser que l’amenaça estigués entrant poc a poc per la porta del darrera d’Europa.

Imatge de portada: Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Natasha R. Chalk/Released

Joan Prats i Amorós

Estudiant de postgrau al Department of War Studies de King's College, Londres. Graduat en ciències polítiques i de l'administració per la UPF. He realitzat un any dels meus estudis a Sciences Po Paris, amb menció Summa Cum Laude. Apassionat de les relacions internacionals i entusiasta de la idea d'Europa. He estat assistent de l'ambaixador d'Espanya a Costa d'Ivori, secretari de l'Associació Thomas More UPF i cap d'Scouts d'Europa. "Sovint he hagut d'empassar-me les meves paraules, i he descobert que eren una dieta equilibrada", Sir Winston Churchill.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies