CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La transparència, factor clau en la cooperació de les xarxes socials La transparència, factor clau en la cooperació de les xarxes socials

La transparència, factor clau en la cooperació de les xarxes socials

Un estudi demostra que els grups humans amb comportaments més honestos també són els més eficients
CiènciaZResto 25 March, 2015 Andrea Ripoll Estruch 0
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » La transparència, factor clau en la cooperació de les xarxes socials

Les xarxes socials faciliten les connexions entre individus. Ara un estudi demostra que les més efectives són les que tenen comportaments de transparència i bona reputació. Segons un experiment sobre aquestes plataformes col·laboradores realitzat per investigadors de la Universitat de Cambridge i la d’Oxford, també es pot veure com la cooperació en les xarxes és molt important, ja que garanteix la prosperitat de les societats.

A l’experiment es va explorar com els aspectes d’allò que coneixem dels altres afecten la nostra presa de decisions: el que sabem de la reputació dels altres i el que sabem de les seves connexions socials ens afecten a la nostra manera de pensar per prendre decisions.

D’aquesta manera, es conclou que hi ha dos factors relacionats amb la transparència. Si la reputació dels membres d’una xarxa és transparent –de coneixement comú i visible per a tots- i en les relacions socials també hi ha aquesta transparència, aquest fet repercuteix en el nivell de cooperació. En aquests casos, aquesta cooperació gairebé es duplica, i la xarxa s’agrupa i es fa més densa. Tant és així que, fins i tot, es va percebre que els membres d’aquesta prova van excloure les relacions que tenien amb individus menys cooperatius i es van negar a tornar a connectar-se amb ells.

Tanmateix, la comunitat cooperant resulta més rendible, concretament, és un 23% més beneficiosa que aquelles comunitats d’individus menys cooperatius.

La necessitat d'una cohesió

La necessitat d’una cohesió

El ‘dilema del presoner’

L’experiment online es va realitzar amb 364 persones que es van ajuntar a una plataforma on havien d’establir relacions. En aquest context es va proposar la teoria de jocs, i més concretament el conegut com a dilema del presoner. Aquesta problemàtica es basa en una metàfora sobre dos sospitosos del mateix delicte que no volen anar a la presó. Cada un d’ells pensa que només poden ocórrer dues coses: que l’altre confessi o que no confessi. Es diuen: “si confessa és millor que jo també ho faci perquè, al contrari, em quedaré 10 anys a la presó. Si no confessa i jo si, podré beneficiar-me de l’oferta del fiscal i quedaré lliure en un any”.

En definitiva, faci el que faci l’altre, el millor és confessar. Ambdós raonen de la mateixa manera, amb la qual cosa els dos confessen i es queden a la presó més temps del que els hi hauria tocat. Si haguessin cooperat entre si i cap dels dos haguessin confessat, s’haguessin lliurat d’anar a presó.

Per una banda, els subjectes partícips de l’experiment van formar lliurement connexions entre sí per a formar una xarxa. Així, cada un d’ells podia decidir si cooperar per a contribuir pel Bé Comú o no. Per l’altra, no col·laborar i no contribuir no tenia cap cost, en canvi, aportar beneficis si que implicava un cost. No obstant això, el millor resultat per als individus va ser que tots participessin i contribuïssin.

Els autors de l’estudi han vist que en la prova s’ha obert el dilema del “Bé Comú” i el “Bé Públic”. El que motiva a les persones a prendre mesures costoses cap a un Bé que beneficia a tots i la preservació del nostre propi entorn són aspectes que han sortit parats en la societat.

Andrea Ripoll Estruch

Periodista. Redactora de CatDiàleg. Per a mi el periodisme és el conjunt de persones que ens ajudem a transformar un impuls centrífug en un treball per mirar millor la realitat.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies