

La televisió a Espanya, guerra de dos
Mediaset i Atresmedia tenen 11 llicències de televisió a nivell nacional, més del 50% de l’audiència i el 90% de la publicitat. Divendres se’ls hi concediran més llicències per ampliar els seus canals
TelevisióZPortada IzquierdaZResto 13 October, 2015 Núria Vilellas Camps 0El sistema audiovisual espanyol està totalment dominat per dos grans grups empresarials, Atresmedia i Mediaset, i sembla que la dinàmica no canviarà, sinó tot el contrari. Entre els dos grups gestionen un total d’11 canals de televisió per obert de cobertura estatal. Aquestes xifres els proporcionen més del 50% de la quota de pantalla i gairebé el 90% de la inversió publicitària.
Divendres es reunirà el Consell de Ministres i s’aprovaran les noves llicències de TDT per nous canals de televisió que hauran de començar a emetre abans de mig any. En total seran 6 llicències a repartir, i que s’atorgaran en un període de 15 anys renovables.
De moment encara no s’han anunciat els resultats del concurs, però el Ministeri d’Indústria ha fet públic els acords de la Taula d’Avaluació, on ja s’ha pogut apreciar quines companyies tenen millors puntuacions. D’aquesta manera, tot apunta que de les 6 llicències n’hi haurà 3 que aniran destinades a la creació de canals d’alta definició (HD), un per Atresmedia, un altre per Mediaset i el tercer pel Real Madrid. Els altres 3 canals aniran a parar en mans de 13 TV (Unidad Editorial), Secuoya i Radio Blanca (Kiss TV).
La qüestió és que l’adjudicació de més canals, tant a Atresmedia com a Mediaset, va en contra de les mateixes normes de la base del concurs, ja que aquest exigeix pluralitat. Però amb aquest nou repartiment de canals, els dos gegants del sector encara reforçaran més la seva avantatjada situació i ocuparan més espai a l’espectre radioelèctric, ja que els canals HD ofereixen una millor qualitat d’imatge i so, i requereixen una banda ampla més gran.

Font: El País.
Quota de pantalla i inversió publicitària dels grups empresarials audiovisuals d’Espanya.
Actualment Mediaset ocupa 6 canals nacionals: Telecinco, Cuatro, FDF, Boing, Divinity i Energy; mentre que Atresmedia en té 5: Antena 3, La Sexta, Neox, Nova i Mega. La primera, a més a més, és líder d’audiència amb un total del 31,4% de la quota de pantalla del mes de setembre, mentre que la segona empresa televisiva li trepitja els telons amb un 26,8% del share. Les dades estan extretes de l’empresa Kantar Media, encarregada d’analitzar les audiències. Les següents cadenes amb més share de pantalla a l’Estat són RTVE (amb un 16,5%), incloent-hi aquí tots els seus canals (La1, La 2, teledeporte, Clan, 24h, La 1 HD, tdp HD). Unidad Editorial, l’empresa del diari El Mundo, ha aconseguit un 4% de quota de pantalla amb els seus dos canals de TV, 13TV i Discovery Max (canal que té llogat). Finalment apareix Vocento a la llista amb un 3,4% del share. Vocento és la companyia propietària de l’ABC, que posseeix el Discovery Channel i el Paramount Channel.
Els grans grups del panorama audiovisual també aclaparen la publicitat
Però les televisions no mengen de l’audiència, i per tant no totes les xifres es tradueixen en les quotes de pantalla. Si tenim en compte la publicitat, segons la consultora InfoAdex veurem que l’any 2014 el 85,7% de la inversió publicitària en televisió se’l van endur Mediaset i Atresmedia, incloses les autonòmiques i els canals de pagament. D’aquesta manera Mediaset va obtenir uns beneficis de 836 milions d’euros, mentre que Atresmedia van ser de 784 milions. La suma de les altres emissores privades en obert del país no van arribar ni al 4,5%. Aquestes dades tan exagerades s’entenen, i són reals, d’ençà que TVE renunciés a la publicitat en les seves cadenes.
No comments so far.
Be first to leave comment below.