CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La gran despesa dels aeroports fantasma La gran despesa dels aeroports fantasma

La gran despesa dels aeroports fantasma

Els aeroports regionals sobreviuen gràcies a les subvencions de les institucions públiques, però no tenen passatgers que justifiquin aquestes despeses
SocietatZPortada DerechaZResto 29 December, 2015 Núria Vilellas Camps 1
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » La gran despesa dels aeroports fantasma

Espanya està plena d’aeroports que han costat inversions de centenars de milions d’euros i que estan molt desaprofitats, i no només perquè hi passa menys gent del que les expectatives marcaven, sinó perquè molts d’ells ja no haurien hagut d’existir des del principi.

Per posar un exemple, a l’aeroport de Salamanca hi viatgen de mitjana diària 4,5 passatgers, al de Burgos n’hi passen 8, i al de Lleó en són 31 (en tots els casos menys d’un avió). Seguint l’exemple d’aquestes tres ciutats, a part de disposar cada una d’un aeroport inutilitzat, també tenen l’AVE, fet que provoca encara més el poc trànsit aeri.

L'aeroport de Lleó és un dels que ha tingut més ampliacions, però té una mitjana de passatgers diaris molt baixa.

L’aeroport de Lleó és un dels que ha tingut més ampliacions, però té una mitjana de passatgers diaris molt baixa.

L’any 2005 es va ampliar la pista de Lleó (130.000 habitants) i només dos anys més tard va tornar-la a allargar. Paral·lelament, el mateix 2005 es va inaugurar la terminal de Salamanca (150.000 habitants) i el 2007 ho va fer la de Burgos (180.000 habitants). Ara bé, en els tres casos la despesa és monstruosa en comparació amb la vida útil real d’aquestes pistes. Fins al 2011, les institucions locals es van arribar a gastar 65 milions d’euros en buscar vols. Això significa que per cada viatjant de Burgos a l’aeroport li suposava un cost de 226 €, a Salamanca els costava 82 €, i a Lleó 45 €.

Per agreujar encara més la situació, les autonomies, els municipis o les empreses públiques en general fa anys que donen noves subvencions a aquestes instal·lacions per crear noves rutes que puguin atraure a més persones. Però l’esforç no dóna els resultats esperats. Només en els últims tres anys s’han gastat prop de 100 milions d’euros en aquestes ajudes, de les que gairebé tots els 47 aeroports de l’Estat se n’han beneficiat en algun moment.

Ciutats que tenen aeroports buits i AVE. Despeses innecessàries per llençar els diners

En el 2015 s’ha comprovat que totes aquestes inversions no han servit de molt, i en l’últim més  els passatgers que han passat per aquests aeroports han estat pràcticament nuls. Lleó, per exemple, ja té AVE des de l’octubre, fet que permet als habitants de la ciutat plantar-se a Madrid en menys de dues hores de tren.

Des del 2011 fins al 2014 s’han destinat 100 milions d’euros en ajudes públiques per aquests aeroports, dels quals, Ryanair se n’ha quedat gairebé la meitat i Air Nostrum una tercera part més.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

  • alfons solans jordana

    31 December, 2015 #1 Author

    Sòc lleidatà i em sembla escandalós que es segueixi mantenint l’aeroport d’Alguaire. Quin missatge voleu transmetre amb aquest article? “Mal de muchos . . . ” ? Em penso que hauriem de començar per criticar els mals que patim a casa nostra, per a ésser creïbles.

    Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies