CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La crisi provoca una baixada d’emissions de gas d’efecte hivernacle La crisi provoca una baixada d’emissions de gas d’efecte hivernacle

La crisi provoca una baixada d’emissions de gas d’efecte hivernacle

Utilitzem menys el cotxe i ens traslladem de forma més ecològica i eficient
CiènciaZResto 4 March, 2015 CatDialeg.cat 1
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » La crisi provoca una baixada d’emissions de gas d’efecte hivernacle

L’inici de la crisi econòmica en 2007 va provocar una reducció de l’activitat del transport i una major eficiència energètica del transport per carretera al nostre país, revela un estudi del Centre d’Investigació del Transport (TRANSYT) de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM).

Des de llavors, la població ha adaptat el seu comportament a les seves necessitats reals de mobilitat mitjançant la reducció dels quilòmetres recorreguts en cotxe i a una mobilitat més eficient.

Entre les causes d’aquesta adaptació són factors com l’atur i la reducció de la renda; però també les polítiques d’eficiència energètica posades en marxa des de 2004 (Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica) pel Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme d’Espanya.

Història de les emissions

Els investigadors han arribat a aquestes conclusions gràcies al desenvolupament d’un mètode analític. Amb ell, van aconseguir establir els principals factors que influeixen en les tendències d’emissions de gasos d’efecte hivernacle derivades del trànsit de vehicles per carretera a Espanya.

L’estudi va abastar des de 1990 fins 2010. El 1990, la població espanyola va començar a comprar més cotxes, a ritme d’un vehicle per família, de manera que l’augment d’emissions en els primers anys es va deure a l’augment de la taxa de motorització.

coche con familia

Després, les polítiques fiscals que van afavorir la compra de vehicles dièsel, el menor preu d’aquest combustible i el major poder adquisitiu de la població van derivar en un augment dels quilòmetres recorreguts per carretera, el que, al costat d’un increment encara més gran de la taxa de motorització, va produir un augment constant del consum energètic i de les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Amb l’arribada de la crisi econòmica la tendència va canviar.

Mesures a prendre

Tot això demostra, assenyalen els autors de l’estudi, que, en èpoques d’expansió econòmica, la ineficiència del transport per carretera és més gran i que cal adoptar polítiques fiscals adequades, a fi de disminuir la petjada de carboni.

L’anàlisi proporciona així mateix informació important per definir mesures i estratègies destinades a aprofitar la recent disminució de la demanda del transport per carretera.

Es recomana, per exemple, tornar a polítiques que fomentin la compra de vehicles més petits i eficients, amb la finalitat d’obtenir una flota baixa en carboni; promoure la utilització d’altres mitjans de transport, i la reducció de la dependència de l’automòbil a través de mesures de transferència a modes més eficients.

Així mateix, els experts de la UPM assenyalen la necessitat de fomentar estratègies de gestió eficient del trànsit i de les infraestructures fent ús de tecnologies de la informació i la comunicació.

Tot i que la present investigació s’ha dut a terme per un lloc i un temps concrets, la metodologia proposada es pot aplicar a molts casos diferents i pot servir també per establir comparacions entre diferents països.

CatDialeg.cat

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies