CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Innovar o morir, també en campanya electoral Innovar o morir, també en campanya electoral

Innovar o morir, també en campanya electoral

Els partits polítics també es renoven, i això es nota sobretot en les seves campanyes electorals. Podemos és el partit que més aposta pel canvi, presentant còmics o catàlegs de l’Ikea, però no és l’únic…
EspanyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 15 June, 2016 Núria Vilellas Camps 0
5 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » Innovar o morir, també en campanya electoral

La política està de capa caiguda a Espanya, tots els candidats tenen males valoracions (alguns més que d’altres), i amb l’inici de la campanya electoral per aquest proper 26 de juny tots els partits han hagut de buscar la manera de reinventar-se. Alguns ho han aconseguit més que d’altres, i la veritat és que amb mètodes poc ortodoxes estan aconseguint uns resultats més innovadors i propers, segurament pel públic més jove.

Mentre que el PP va optar per fer una versió merengue del seu himne, que no ha deixat a ningú indiferent (i que moltes crítiques ha rebut), altres partits, com ERC, han preferit crear un nou himne per l’ocasió, intentant recordar l’estil dels grups de rock catalans que estan en auge d’aquests últims estius.

I si parlem de cançons n’hi ha una que no pot faltar, que és la que els hi ha fet els Mostoles a Ciutadans, i tot i que aquests ja s’han desmarcat totalment d’aquesta iniciativa, de ben segur que la cançó els perseguirà allà on vagin:

Qui més ha innovat, tot sigui dit, és Podemos. La primera novetat va ser l’estètica del programa electoral, ambientat com un catàleg de l’Ikea. En aquest programa, on la imatge té més importància que el text, apareixen diversos dirigents de la formació posant en menjadors, dormitoris i cuines, acompanyats de les seves propostes polítiques i de dades estadístiques. Apostar per aquest format, segons Carolina Bescansa, secretària de Programa, és perquè “l’esperit té a veure amb revertir aquesta situació en la que ningú es llegeix els programes. Ens agradaria que aquest programa fos el més llegit”.

Pablo Estèrix, Xavier Obèlix i Ada Capdegarrotix

Però Podemos no només ha creat un programa electoral molt innovador, sinó que també ha decidit crear un còmic, basat en Astèrix el Gal, de dues pàgines sobre els dirigents que lluiten contra la “casta”, protagonitzat pels principals dirigents del partit. Concretament, substitueix els gals irreductibles per hispans que lluiten contra la “casta”, tot trencant els esquemes de la comunicació tradicional en campanya.

Còmic de Podemos parodiant Astèrix el Gal.

Còmic de Podemos parodiant Astèrix el Gal.

Hi apareixen Pablo Iglesias (Atèrix), Xavier Domènech (Obèlix), Ada Colau (Capdegarrotiz) o Echenique (el druida Echeniquix). En la il·lustració també hi apareixen Rajoy, Sánchez i Rivera, caracteritzats com a romans, i Felip VI, com a Cèsar. Com no pot ser d’altre manera, els víkings que hi apareixen són els personatges públics que han protagonitzat els escàndols d’evasió fiscal, com Leo Messi, Imanol Arias o José Manuel Soria.

Els spots de la campanya

Cal vigilar amb els spots de campanya, ja que encara que no conservin la mateixa efectivitat que tenien als anys 80 o 90, un mal spot pot suposar l’inici d’una paròdia, i que acabi aconseguint l’efecte contrari.

PP

L’anunci definitiu del PP mostra totes les línies vermelles que no es poden passar, i conclou mostrant la paraula “estabilitat”, utilitzant així el discurs de la por.

PSOE

L’anunci del partit socialista comença amb el discurs d’investidura de Felipe González, i repassa les principals lleis aprovades pels governs socialistes al llarg de la democràcia.

C’S

Ciutadans és l’exemple evident que un mal anunci li pot sortir per la culata a uns candidats. Igual que Podemos intenta ridiculitzar els seus rivals en el còmic d’Astèrix, aquest és el famós espot on s’insinua que Rajoy només llegeix el marca i on es fa una paròdia de “el coletas”, referint-se a Iglesias.

Unidos Podemos

L’anunci de Podemos no deixa de ser un espot de tota la vida, però en aquest cas s’anuncia la fi del bipartidisme, amb una alegria continguda o dissimulada.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies