CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Informe Pisa: Catalunya millora, però molt modestament Informe Pisa: Catalunya millora, però molt modestament

Informe Pisa: Catalunya millora, però molt modestament

Tot i estar per sobre de la mitjana espanyola, hi ha moltes comunitats autònomes que li passen per davant. Si fos un estat independent, tampoc destacaria especialment
PortadaSocietatZPortada IzquierdaZResto 7 December, 2016 Núria Vilellas Camps 0
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » Informe Pisa: Catalunya millora, però molt modestament

Ja han sortit els resultats del darrer Informe Pisa, que fan referència a les proves realitzades el 2015. Catalunya ha aconseguit una millora modesta, especialment en ciència i matemàtiques. Però se’ns dubte, molt menor de la qual s’han fet ressò alguns mitjans de comunicació. I això és degut al fet que la comparació feta amb els resultats del 2012 és poc representativa, ja que aquell any hi va haver una ensorrada respecte al 2009. Anem a pams.

L’Informe Pisa, que està realitzat per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), valora cada tres anys en quina situació es troba l’educació en més d’una setantena de països d’arreu del món. En funció de com evolucionin aquests socialment, la variació serà més gran o més petita. Per exemple, si un país aconsegueix augmentar 30 punts en un dels barems, vol dir que haurà aconseguit que els seus alumnes obtinguin 9 mesos d’avantatge respecte a l’anterior valoració. Així, 15 punts suposen uns 4 mesos i mig, i 12 punts són l’equivalent a un trimestre.

Tornem a Catalunya. En ciències i matemàtiques, els dos ítems dels quals es poden trobar més diferències (en comprensió lectora Catalunya no varia d’un any per l’altre, es manté bastant regular), és on es pot observar més clarament aquesta situació.

INFORME PISA

COMPETÈNCIA / ANY

200920122015

CIÈNCIES

497

492

504

COMPRENSIÓ LECTORA498501

500

MATEMÀTIQUES496493

500

En ciències, per exemple, és cert que aquest any Catalunya ha millorat 12 punts, que seria l’equivalent a un trimestre, però venia d’una caiguda respecte al 2009. Quelcom similar ha passat en matemàtiques, que malgrat haver augmentat 7 punts respecte al 2012 (mig trimestre, aproximadament), no podem oblidar que si prenem de referència l’Informe Pisa anterior, l’augment ha estat molt modest. I és que un canvi per sota dels 7 punts és pràcticament imperceptible, i per tant, no té un valor significatiu. Això significa que aquests anys han servit per recuperar tot el que s’havia perdut en matèria d’educació i millorar una mica, però el canvi tampoc ha estat tan important. Segurament ho hauria estat més si no hi hagués hagut la caiguda.

Catalunya realment ha millorat respecte de l’OCDE?

Catalunya està per sobre de la mitjana de l’OCDE, és cert, però no és mèrit de Catalunya. El problema és que aquesta vegada l’OCDE ha patit una baixada important en totes les competències pel mal comportament d’alguns dels països analitzats. Si l’OCDE no hagués tingut aquesta caiguda, Catalunya no l’hauria pogut superar ni en Ciències (493 enguany) ni en matemàtiques (492), encara que si en comprensió lectora (493), on Catalunya sempre ha destacat.

Catalunya tampoc està entre les primeres posicions entre comunitats autònomes

Catalunya pot haver millorat molt aquesta vegada, però encara continua sense estar entre les primeres posicions de comunitats autònomes. En ciències és la sisena, en comprensió lectora és la setena (i això que és en la matèria on més destaca), i en matemàtiques torna a ser la sisena. Si tenim en compte que Catalunya es troba entre les 3 o 4 primeres posicions pel que fa a la renda, i que en pes del PIB en el conjunt de l’Estat és el segon, trobar-se entre les posicions 6 i 7 en ensenyament és una mala posició per un país que es vol avançat i tecnològic.

Dir que Catalunya està en el bon rumb és agosarat. És cert que no empitjora, però tampoc acaba de sortir d’una posició mediocre dins del conjunt de l’estat. I és que Catalunya, que sempre havia excel·lit en pedagogia, segurament en part per tenir la competència compartida, ara no és capaç de brillar en el context espanyol.

Resultat de l'Informe Pisa per comunitats autònomes. Font: El País.

Resultat de l’Informe Pisa per comunitats autònomes.
Font: El País.

Dins d’Espanya Catalunya sempre s’ha situat lleugerament per sobre o per sota de la mitja. Aquesta vegada, la supera en tots els àmbits. Però això té una explicació. D’una banda, Andalusia, Extremadura i Canàries fan punxar la mitjana estatal de manera extraordinària, a causa d’uns resultats molt insuficients. Però el més important per entendre aquesta caiguda d’Espanya, és que el País Basc s’ha desplomat. La comunitat basca sempre ha estat entre les primeres d’Espanya, però en canvi aquesta vegada, no se sap el perquè, però ha caigut de manera exagerada. Si no fos per això, el País Basc s’hagués mantingut, i Catalunya encara hauria perdut una altra posició.

Com li hauria anat a Catalunya si fos un estat independent?

En el conjunt global de l’informe, en el qual participen 71 països, en ciència Catalunya hauria quedat dinovena per darrere de Suïssa; en comprensió lectora entre dissetena i dinovena, empatada amb Dinamarca i Suècia. Tenint en compte que Espanya ha quedat vint-i-cinquena, queda palès que tenir el català com a llengua vehicular no dificulta de cap manera l’aprenentatge, sinó tot el contrari; i en matemàtiques, Catalunya hauria quedat vint-i-unena, per darrere d’Àustria.

Puntuació de l'Informe Pisa per països.

Puntuació de l’Informe Pisa per països. Font: El País.

Si en canvi prenem de referència només els països de l’OCDE (34 països en total), Catalunya hauria quedat 13 en ciències, 16 en comprensió lectora, i 16 en matemàtiques. Catalunya quedaria més bé que Itàlia o que Rússia, en alguns casos fins i tot podria millorar els resultats de Polònia, i quedaria lleugerament per sobre de Portugal, que ha estat la gran revelació d’aquest informe, on ha aconseguit millorar els seus resultats de manera sorprenent.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies