CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Espanya és el segon país amb més ‘ninis’ de l’OCDE Espanya és el segon país amb més ‘ninis’ de l’OCDE

Espanya és el segon país amb més ‘ninis’ de l’OCDE

El 26% dels joves espanyols d’entre 15 i 29 anys ni estudien ni treballen, un percentatge que ha pujat 9 punts des del 2008. L’OCDE avisa que el sistema educatiu espanyol no prepara als estudiants pel món laboral
SocietatZPortada Izquierda 30 September, 2015 Núria Vilellas Camps 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Espanya és el segon país amb més ‘ninis’ de l’OCDE

Amb la temible crisi econòmica mundial gran part de la generació que s’ha incorporat al món laboral durant aquest període ha vist com les seves carreres i el desig de treballar han quedat estroncats per culpa de la falta d’oferta en el món laboral. Els joves són un dels sectors que més ho han patit, i això es nota amb les dades que calculen quants “ni-ni” hi ha a cada país, que en la major part han augmentat.

Una altra de les grans qüestions és si els estudiants surten de la seva formació suficientment preparats per enfrontar-se al món laboral. Però les dades parlen per si soles: 1 de cada 5 estudiants de 15 anys no està a punt per entrar a una societat com la nostra, segons informa l’estudi “Política Educativa en Perspectiva 2015: fer possibles les reformes” que ha realitzat l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE).

Aquest informe analitza 450 reformes educatives que s’han anat aplicant entre els anys 2008 i 2014 en els principals països desenvolupats. En el cas d’Espanya, en els últims anys s’han aplicat les lleis de la LOGSE, la LOE i la LOMCE. Aquestes reformes educatives pretenen preparar els alumes pel treball, millorar els aprenentatges i motivar, retenir i atraure a bons professors i responsables dels centres i també ajudar els estudiants amb problemes d’aprenentatge i fomentar l’equitat. Però en classes on hi ha més de 30 alumnes per cada professor (a causa de les retallades) és molt complicat arribar a complir aquests objectius.

Els errors en el sistema educatiu han provocat que molts joves acabin els estudis obligatoris i no continuïn estudiant ni tampoc treballin. Els anomenats "ninis"

Els errors en el sistema educatiu han provocat que molts joves acabin els estudis obligatoris i no continuïn estudiant ni que tampoc treballin. Són els anomenats “ninis”

En el cas d’Espanya, l’OCDE avisa que cal “alinear millor l’educació i la formació amb el mercat laboral” i que “les polítiques espanyoles relacionades amb el sistema educatiu, com la repetició de curs, poden contrarestar l’equitat i contribuït a l’abandó prematur dels estudis”. Sobre aquest tema l’estudi afegeix que “Unes taxes altes d’abandonament i d’atur juvenil requereixen esforços per consolidar competències bàsiques i una major resposta a les necessitats del mercat laboral, centrant-se en la qualitat educativa i en l’oferta d’FP”.

Dels 34 països que formen part de l’OCDE, Espanya és la segona que té un percentatge més elevat de joves que ni estudien ni treballen, amb un 25,79%, i aquest és el resultat de l’augment de 9 punts en el percentatge des de l’any 2008 fins al 2012. Aquesta és una xifra molt superior a la mitjana d’aquests països, situada als 14,96%. El gran problema d’aquesta qüestió és un tema de comunicació: que els joves surten dels estudis amb una gran por a equivocar-se, i les empreses tenen la sensació que els acabats de graduar no tenen suficients coneixements per les feines que ells necessiten.

Segons l’estudi, Espanya hauria d’assumir “un marc d’avaluació equilibrada que estableixi objectius i estàndards educatius nacionals per ajudar a millorar a estudiants i professors”, i sobretot oferir un suport especial “als grups desavantatjats, ja que arribar a un millor nivell educatiu i a millors competències normalment es tradueix en majors oportunitats laborals i sous més alts”.

Els "ni-nis" de l'OCDE

Font: El País. Els “ni-nis” de l’OCDE

El país que encapçala la llista de ‘ninis’ és Turquia, amb un 29,19%, encara que s’ha de valorar molt positivament la tendència dels últims anys, en què ha disminuït en un 12,8% els seus joves desocupats. Però Turquia no és l’únic país que ha millorat les seves xifres, és també el cas de Mèxic (22,4% amb disminució de l’1,8%), Corea del Sud (18,47% amb disminució del 0,1%), Israel (15,66% amb disminució de l’11,9%), Grècia (13,48 amb disminució del 2,7%), Alemanya (9,94% amb disminució de l’1,7%), Àustria (9,73% amb disminució del 0,7%) i Luxemburg (8,18% amb disminució del 0,3%). Luxemburg és el segon país amb menor percentatge de ‘nini’, només superat per Holanda, que presenta unes xifres molt per sota de la mitja de l’OCDE (6,71%).

Segons l’informe de l’OCDE “l’ajuda als alumnes a realitzar transicions entre els diversos nivells educatius i el mercat laboral” és un tema cabdal. “Els països haurien de garantir que els joves aconsegueixin un nivell mínim de competències transferibles i útils, no només en les professions i en els treballs, sinó també en altres àmbits, com la família o la vida social”. La prova d’aquesta necessitat està en què la mitjana de “ni-nis” a l’OCDE ha augmentat 1,3% des del 2008 fins al 2012.

Ara bé, també hi ha alguns països que s’han encarregat de crear polítiques dedicades a millorar la preparació dels estudiants per poder-se enfrontar amb majors facilitats al món laboral. És el cas de Dinamarca, Suècia i Portugal. Altres països han optat per un altre tipus de millora, com donar més suport als estudiants desafavorits o a centres escolars amb alumnes d’orígens diversos i amb dificultats d’inclusió, és el cas de Gran Bretanya, Xile, Polònia, Austràlia i Nova Zelanda. En general tots els països de l’OCDE han millorat en algun dels aspectes, però les dades dels ‘ninis’ en alguns territoris encara continua essent preocupant.

I un d’aquests països que encara els queda feina per fer és Espanya. Cal situar el punt de mira sobre les competències, els coneixements i les habilitats que adquireixen els alumnes, perquè aprenguin a analitzar els continguts i poder entrar al món laboral amb més confiança. Només canviant el sistema educatiu des de la base es podrà capgirar aquesta situació tan alarmant de joves que no tenen res a fer.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies