CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Escola: un nou inici de curs Escola: un nou inici de curs

Escola: un nou inici de curs

Editorial 29 August, 2016 CatDialeg.cat 2
5 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » Escola: un nou inici de curs

La política envaeix sempre les primeres planes, fins i tot quan no té res a dir, quan, com en el cas català, és una ruta circular que gira i gira plena de paraules mancades de fets. Però quan diem que la política omple les planes fem una simplificació excessiva. En realitat, ens referim a simples paraules, a declaracions dels polítics. Tot gira sobre això. És econòmic per als mitjans i cobreix l’expedient. Però la política real és una altra cosa. És descriure, analitzar els avanços i retrocessos en la consecució del bé comú. Per exemple, ara que començarà un nou curs, la política hauria de parlar de l’ensenyament.

Davant d’un nou curs escolar seria necessària una àmplia reflexió col·lectiva sobre la seva situació, entre altres raons, perquè la insensibilitat davant del problema que mostren els ciutadans en els baròmetres del CIS, exigeix ​​recordar-ho.

És fàcil resumir la situació educativa d’aquest país: oscil·la entre el desastre i la insuficiència en el context europeu, i el més ampli dels 34 països de l’OCDE, l’àmbit dels estudis PISA sobre la situació de l’ensenyament.

En tots els indicadors ocupem els llocs de cua, i aquí és indistint situar la referència espanyola o catalana. Repetidors, abandonament prematur i fracàs escolar; joves que ni estudien ni treballen presenten resultats de vergonya, i la mediocritat és el que constaten les avaluacions PISA. No és un problema de recursos, sinó d’ineficiència. Els estudis amb dades prèvies a la crisi (INCAS. U. Abat Oliba) mostren que la relació espanyola entre recursos i resultats era de les pitjors d’Europa. I no serà per falta de lleis. Precisament, la seva abundància constata el desconcert educatiu.

En tota aquesta dissort hi ha unes causes fonamentals ignorades sistemàticament. La família és una d’elles, i és essencial. Com a mínim un terç de les catalanes tenen dificultat o incapacitat per educar, i sense aquest requisit és molt difícil que l’escola pugui funcionar. Però és que, a més, la família és ignorada en les lleis sobre l’ensenyament, desaprofitant així tot el potencial d’aquelles que sí que posseeixen aquella capacitat. I no serà per falta de dades, com a mínim des dels estudis de Coleman en els anys vuitanta sobre la relació entre el capital social familiar i el capital humà, fins al més recent del 2014 de Chetty, sobre “l’ascensor social”, ho acrediten.

Hi ha més motius, és clar. Assenyalo un altre: no es pot educar sense considerar els fonaments lligats al significat de la vida realitzada en el bé, personal i col·lectiu. Però per a què això sigui possible es requereix que la societat comparteixi una idea  comú del bé, cosa impossible en la nostra societat desvinculada. I aquest és un greu inconvenient per a què l’escola funcioni bé, sobretot, aquella que, com la pública, no comparteix un ideari, o com bastantes de privades, l’ideari de les quals és un perdigonada inconnexa de tòpics políticament correctes. Hi ha una segona dificultat que engrandeix el problema. No es pot educar sense disposar i practicar les virtuts necessàries per realitzar-ho. De totes elles hi ha una que és necessària per a una bona escola i que està proscrita. És la disciplina. Significa l’ordre necessari per a ensenyar, per a educar. És tan decisiva que ella és la condició perquè hi hagi deixebles com assenyala la seva arrel comuna. Disciplina i deixeble sorgeixen de la mateixa concepció comú. Aleshores, com ens pot sorprendre la pobresa del nostre sistema escolar? Com poden haver-hi mestres en el sentit real de la paraula si no hi ha deixebles?

CatDialeg.cat

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies