CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Els tres pilars per l’adolescent: família, docents i companyia Els tres pilars per l’adolescent: família, docents i companyia

Els tres pilars per l’adolescent: família, docents i companyia

Economistes d’arreu del món remarquen la importància de la família, els professors i dels companys als primers divuit anys  de vida dels estudiants.  Els efectes positius, que permeten a la persona tenir un futur millor que el del seu entorn, dels tres pilars han sigut analitzats per prestigiosos investigadors. 
EconomiaZPortada DerechaZResto 22 May, 2017 Francesc García Mestres 0
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » Els tres pilars per l’adolescent: família, docents i companyia

En l’informe de CaixaBank Research del mes de maig Javier Garcia-Arenas, doctor en economia pel MIT (Massachusetts Institute of Technology), realitza una anàlisi sobre els bons fonaments que han de tenir els alumnes. La importància de cuidar els tres pilars educatius (família, professors i companys) condicionarà de bon grau el futur professional de l’estudiant.

Garcia-Arenas cita als economistes James Heckman i Flavio Cunha per dir que, com a mínim, el 50% de les retribucions salarials que rep una persona estan totalment relacionades amb la formació que va rebre com a persona abans dels 18 anys.

Per poder entendre millor la transformació del nen per entrar preparat al món adult Garcia-Arenas distingeix tres eixos fonamentals: la família, els professors i els companys.

L’entorn familiar de l’estudiant

En primer lloc el paper de la família és un dels més importants. Els economistes Björklund i Salvanes asseguren que entre el 40% i el 60% dels resultats acadèmics dels nois s’expliquen amb les característiques de la família. Els informes PISA, grup d’exàmens a escala mundial per avaluar el nivell educatiu primari i secundari dels països, revelen que els alumnes que viuen amb les seves mares o les mares dels quals tenen estudis universitaris obtenen una nota molt més alta que els que no tenen aquesta sort.

Família

Dintre de l’aportació dels pares a la dimensió humana de l’adolescent cal distingir les habilitats cognitives de les no cognitives. El primer punt és tot allò que els pares els hi aporta als fills. Aquí dins entren elements com les matemàtiques, història o música. Però l’autor de l’article li dóna més importància a les no cognitives. Aquestes habilitats costen més d’adquirir fora de l’ambient familiar i marcaran la personalitat del nen de ver vida. Garcia-Arenas posa com a exemple la perseverança, la sociabilitat, la paciència o l’empatia. Heckman calcula que la incidència de l’entorn familiar en els alumnes pot afectar com a màxim el 17% dels ingressos futurs.

Respecte a les habilitats cognitives es valora positivament la potenciació d’activitats d’alt valor educatiu com explicar contes, conversar amb freqüència amb ells o compartir tasques domèstiques.

Tot això no és exclusiu per a peres amb una formació educativa alta, ja que el fet de dedicar més temps als fills té un impacte positiu amb uns efectes comparables a la possessió d’una millor formació.

Garcia-Arenas posa com a capital importància pel desenvolupament de les habilitats cognitives la forma de criar els fills. Dintre d’aquests camps en remarca la disciplina i l’afecte matern.

Els professors, un dels tres pilars

L’associació americana econòmica, dels Estats Units, calcula que cada nen guanyarà 36.000 euros addicionals en el futur si el professorat és de qualitat. Garcia-Arenas arriba a dir que el paper del docent és tan important que pot arribar a ser decisiu pels fills de famílies desestructurades.

Un exemple és el programa educatiu dels Estats Units anomenat Perry Preschool. El projecte estava destinat a nens afroamericans en risc d’exclusió social. Els resultats dels nois que havien participat en el projecte eren increïblement millors que els que no formaven part del Perry Preschool.

Família

Per últim, dins d’aquest pilar educatiu, l’economista del CaixaBank Research fa crida d’una millor formació professional dels professors. Els països amb millors resultats acadèmics són els que tenen al docent com una feina amb un alt valor social.

Una bona companyia per l’adolescent

L’últim dels tres pilars és el grup d’amistats que manté cada persona fins que arriba a la majoria d’edat. Garcia-Arenas reconeix que hi ha pocs estudis que parlin d’aquesta matèria però que per experiència dels docents i de les famílies es pot arribar a la conclusió que la companyia del noi pot afectar tant positivament com a negativament.

Francesc García Mestres

Estudiant d'Administració i Direcció d'Empreses a la Universitat de Barcelona. Enamorat de la geopolítica, defensa, seguretat, història... i de les 24H de Le Mans. Cap d'Scouts d'Europa a Barcelona. "Qui recordi la història que li treguin un ull. Però pobre de qui la oblidi, perquè perdrà els dos" - Aleksandr Soljenitsin. Twitter: @fgmestres

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies