CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Eleccions 2.0: els partits busquen noves formes de connectar amb els votants Eleccions 2.0: els partits busquen noves formes de connectar amb els votants

Eleccions 2.0: els partits busquen noves formes de connectar amb els votants

Twitter, Facebook i Whatsapp, nous canals clau per vehicular el missatge polític, però creix la utilització de perfils falsos controlats pels entorns de les mateixes formacions
EspanyaPolíticaTecnologiaZResto 12 May, 2015 Lluís Llaquet 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Eleccions 2.0: els partits busquen noves formes de connectar amb els votants

Estem en any electoral i els partits estan explorant diferents formes d’arribar a la ciutadania. Les noves tecnologies i les xarxes socials obren nous camins que afavoreixen que els polítics i els ciutadans puguin confluir i intercanviar postures i posicions. Així ho han entès sobretot els nous partits. La irrupció de Podem en les passades eleccions va demostrar que les xarxes socials són un bon camí per arribar als ciutadans i per fer fructificar un projecte polític, encara que la televisió també va tenir molt a veure.

De fet, el partit polític de Pablo Iglesias ha aconseguit finançar-se a través d’aquestes plataformes i a la repercussió i publicitat que van tenir per Facebook i Twitter les seves campanyes de crowdfunding. Tot amb tant d’èxit que, com no es cansa de dir el seu líder, “Podem no ha demanat diners als bancs”.

Ciutadans és un altre partit que ha trobat en les xarxes socials, un nou espai que, com que no està filtrat pels mitjans tradicionals, els ha permès arribar al públic de forma nítida, sense la dificultat que suposa aparèixer al “media System”.

Aquestes noves formacions, superada la barrera de la invisibilitat i aconseguit el repte de la interacció amb els usuaris, ara tenen com a objectiu la creació i consolidació de comunitats pròpies d’activistes que retroalimentin les xarxes socials i repiquin els missatges que els partits preparen. Un objectiu que altres plataformes polítiques ja han aconseguit. Un bon exemple és l’Assemblea Nacional Catalana que, amb un gran nombre d’activistes i col•laboradors digitals, sobretot a Twitter, no li és difícil organitzar en poques hores un Trending Topic que arribi a milions d’usuaris.

Els partits tradicionals, però, també estan començant a aplicar aquests tipus de comunicació, sigui per comprovar com els ha funcionat a aquest partit o pel simple fet de no deixar que les noves formacions acaparin aquestes plataformes.

La utilització de bots

Sobretot a Twitter, els partits no sempre juguen “net” per aconseguir aquesta repercussió. La utilització de perfils falsos –també anomenats “bots”- és molt comuna. Sense anar molt lluny, aquestes últimes eleccions autonòmiques andaluses, aquests perfils han estat clarament utilitzats. Tal com demostra i analitza el portal Bots de Twitter, alguns partits en campanya han fet ús d’aquesta eina per a millorar el ressò dels seus missatges. De fet, la plataforma ha descobert que almenys tres d’ells utilitzaven perfils fassos per simular més poder a la xarxa del que realment tenien.

Concretament ha trobat 4 xarxes de perfils falsos del Partit Popular, 2 del socialista i 1 de Ciutadans. Unes xarxes formades per milers de perfils que es dedicaven a piular i repiular els missatges del partit de forma sistemàtica. Uns perfils que, tot i tenir moltes vegades noms i fotos de perfil normals, són d’una sola persona que, utilitzant aplicacions de gestió de comptes per Communities Manager, enviava missatges de forma orquestrada, repicant i creant TrendingTopics en pocs minuts.

Xarxes i números de piulades que aquestes van fer segons el portal Bots de Twitter

Xarxes i números de piulades que aquestes van fer segons el portal Bots de Twitter

L’era de la interacció

Alguns gurus s’escarrassen en anomenar aquesta era digital com la de la interacció i la participació. Per això els partits també s’estan començant a plantejar la utilització d’aplicacions que els permetin avançar cap als escenaris anomenats 3.0. Plataformes i apps mòbils com Reddit o Appagree faciliten els partits formes de contrastar la seva visió amb la del votant, millorant la interacció amb el ciutadà i amb l’objectiu de crear i consolidar les seves comunitats socials.

També estan començant a utilitzar Whatsapp. Un recurs que ja va introduir l’excandidat d’UPyD, Toni Cantó, i que ara utilitzen partits com Ciutadans, ERC o PP per enviar als destinataris tota la informació sobre les convocatòries de les campanyes, sobretot a través de grups als quals hom es pot subscriure.

Grans fracassos

Però els partits no sempre aconsegueixen els seus objectius. Sobretot els més tradicionals que, per a alguns analistes, semblen anar a remolc de la realitat i de les noves forces. Així ho considera l’expert en comunicació digital, màrqueting i web 2.0, Juan Merodio, que explica com “tot i estar en període electoral, alguns partits no saben utilitzar un canal de gran importància com és el digital de cara a connectar amb els ciutadans”.

Juan Merodio, expert en comunicació digital, màrqueting i web 2.0

Juan Merodio, expert en comunicació digital, màrqueting i web 2.0

En aquest sentit, l’expert analitza tres grans errors que cometen tant els dos grans partits com l’administració. En primer lloc tracta la web del Partit Socialista (PSOE) que defineix com “terrible”, amb un disseny “antiquat, sumat amb uns continguts durs” de consumir.

Una mica millor que la resta de partits, però tampoc molt, ho fa el PP per a Merodio. L’expert la resumeix com una web “egocèntrica”, amb tant de blau corporatiu que a vegades “es fa difícil de llegir i incòmode a la vista”.

En el cas, per exemple, de la web del Ministeri de Treball, Merodio la defineix “com analògica i zero digital”, amb un estil “dels anys noranta”.

Lluís Llaquet

Periodista vocacional. Redactor a Catdiàleg, CM de l'associació Cat Jove i del Club de Lideratge Jove. Bloguer i col·laborador a altres mitjans. "El periodisme és el millor ofici del món" Gabriel García Màrquez "La premsa és l'artilleria de la llibertat." H.D. Genscher Contacte: lluisllaquet@catdialeg.cat Twitter: @llaquetm

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies