CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El visceral Estat Islàmic contra l’ascètic Al-Qaeda: dues formes de fer la gihad El visceral Estat Islàmic contra l’ascètic Al-Qaeda: dues formes de fer la gihad

El visceral Estat Islàmic contra l’ascètic Al-Qaeda: dues formes de fer la gihad

Estat Islàmic i Al-Qaeda tenen dues formes diferents de comunicar i de lluitar. El grup fundat per Ossama Bin Laden s’ha vist empès a un replantejament dels seus mètodes per a no quedar fora de joc
MónResearchZPortada DerechaZResto 23 March, 2016 Joan Prats i Amorós 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » El visceral Estat Islàmic contra l’ascètic Al-Qaeda: dues formes de fer la gihad

Estat Islàmic ha aconseguit monopolitzar l’atenció mediàtica que fa el món al gihadisme gràcies a una violència extrema i despietada. Els seus sanguinolents i colpidors vídeos, que a Occident arriben acompanyats d’adjectius com “bàrbars” o “brutals”, formen part d’una moderníssima maquinària propagandística.

Estat Islàmic ha aconseguit així  realitzar una innovació major per a la Gihad armada al segle XXI, i gràcies a aquesta posada al dia, és capaç d’atreure a molts més joves que no pas el seu competidor directe en el mercat, Al-Qaeda.

Al-Qaeda té un missatge molt espiritual i religiosament elaborat. El grup volgué crear des dels seus inicis un moviment sunnita pur, integrat per musulmans que seguissin estrictament el codi de conducta dels salafistes, una branca de l’Islam que es considera “fonamentalista” perquè pren com a model la pràctica dels primers fidels musulmans. I això, entre d’altres, vol dir no sexe abans del matrimoni, no alcohol i molta oració. En definitiva, és un missatge que ja d’entrada, costa més de fer passar, i els seus destinataris han d’estar formats per assimilar-lo.

En canvi, Audrey K. Cronin recull a Foreign Affairs com Estat Islàmic “ven” als joves musulmans desencantats i frustrats un producte molt més atractiu. No només els proposa donar un sentit a la seva existència, com també fa Al-Qaeda, sinó que els fa la promesa d’una experiència plena d’emocions fortes i adrenalina, amb alcohol i sexe inclosos. En resum, per fer calar un missatge suposadament transcendent, recorre a les passions més simples i baixes de l’ésser humà.

És evident que els soporífers vídeo-sermons d’Ayman al-Zawahirí, actual líder d’Al-Qaeda, no aconsegueixen el mateix efecte entre els joves que els espectaculars vídeos de propaganda d’Estat Islàmic. Només cal comparar l’estil d’aquesta filmació d’al-Zawahirí amb aquest altre vídeo d’Estat Islàmic. Es tracta d’un home vell parlant a una càmera contra escenes d’acció i tiroteigs.

Diferències més enllà de la retòrica

Estat Islàmic i Al-Qaeda no difereixen només en la seva comunicació. Segons un informe de l’International Crisis Group, Al-Qaeda estaria canviat d’estratègia per a fer front a la creixent influència d’Estat Islàmic.

Segons recull el document, a Síria, el front Al-Nusra (la filial d’Al-Qaeda a la zona) no llença atacs indiscriminats contra civils, està obert a aliances amb altres grups rebels i fins i tot intenta proporcionar serveis a la població local, sense dominar-la políticament. A nivell global, sembla que el patró es manté: Al-Qaeda es vol presentar com un gihadisme més “humà”, carregat de profunditat espiritual i sensible als problemes de les poblacions locals. També intenta minimitzar les víctimes musulmanes. Empès per les necessitats i la manca de mitjans materials, es més pragmàtic que Estat Islàmic.

En definitiva, actualment Al-Qaeda busca distanciar-se d’Estat Islàmic el màxim possible, i això passa per moderar els seus mètodes. Des del punt de vista del màrqueting, es tracta d’una estratègia –la diferenciació respecte la competència- àmpliament reconeguda.

Imatge de portada: Al Baghdadi i Bin Laden, principals impulsors d’Estat Islàmic i Al-Qaeda, respectivament.

Joan Prats i Amorós

Estudiant de postgrau al Department of War Studies de King's College, Londres. Graduat en ciències polítiques i de l'administració per la UPF. He realitzat un any dels meus estudis a Sciences Po Paris, amb menció Summa Cum Laude. Apassionat de les relacions internacionals i entusiasta de la idea d'Europa. He estat assistent de l'ambaixador d'Espanya a Costa d'Ivori, secretari de l'Associació Thomas More UPF i cap d'Scouts d'Europa. "Sovint he hagut d'empassar-me les meves paraules, i he descobert que eren una dieta equilibrada", Sir Winston Churchill.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies