CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El Sudoku del Govern El Sudoku del Govern

El Sudoku del Govern

El govern de Puigdemont, que només viurà 18 mesos, està capgirant de cap a peus la redistribució dels departaments interns per tal d’homogeneïtzar-los per partits. Però els canvis no sempre són funcionals
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 26 January, 2016 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » El Sudoku del Govern

El govern de la Generalitat encapçalat per Carles Puigdemont està realitzant un seguit de canvis radicals en l’organització dels departaments i les diferents àrees que el componsen. Totes les peces del trencaclosques estan canviades, i els esforços dedicats per moure les fitxes li resten temps a les grans operacions que té aquest en ment el govern que, recordem, serà de només divuit mesos.

Que la Generalitat estigui fent aquests canvis té el seu raonament, principalment per reequilibrar quotes entre els partits.

No repetir els errors del Tripartit tampoc és la solució per aconseguir una millor governabilitat

D’una banda, el govern està homogeneïtzant els departaments, amb l’objectiu de no repetir els problemes caòtics que es van generar en el Tripartit, però aquesta tampoc serà una resposta eficaç. En els mandats que van compartir govern PSC, ERC i ICV-EUiA, es va procurar que hi hagués una transversalitat absoluta entre departaments, però això va provocar un poti-poti on no hi havia una línia de treball suficientment definida, ja que cadascú mirava pel bé del partit.

Els Tripartits buscaven transversalitat en els seus departaments, mentre que el nou govern platneja l'homogeneïtat.

Els Tripartits buscaven transversalitat en els seus departaments, mentre que el nou govern platneja l’homogeneïtat.

Amb el nou organigrama, aquesta transversalitat deixarà d’existir, i es planteja que cada partit s’ocupi d’un departament en la seva totalitat. D’aquesta manera no hi ha problemes d’interessos, però es formen illots tancats totalment independents dels altres, i si hi ha un probleman s’extrapola dins del conjunt de la Generalitat. Aquesta és la complicada gestió del bipartidisme, i només la cultura de la coalició pot remeiar la situació, i no tant una solució organigràmica inexistent.

La nova redistribució no sempre és funcional

Voler organitzar els departaments de manera homogènia ha comportat una redistribució de l’organització de la Generalitat que en molts aspectes no són funcionals i costen d’entendre. En les polítiques de Benestar, per exemple, és un dels departaments on més s’han produït. Aquest departament s’ocupa de sanitat, ensenyament, dependència, assistència social, habitatge i família, entre d’altres. Sanitat i Ensenyament són tan grans en relació a l’administració que és normal que tinguin el seu propi departament (obtenen la major part dels pressupostos i la majoria de la gent que treballa a la Generalitat). El que no s’entén és que camps com assistència social o habitatge, estiguin dividits en diferents àrees. Per aquest motiu és important fer la pregunta: quins són els instruments de les polítiques de benestar? I quins són els instruments de les polítiques econòmiques? Com es tradueix, i com s’hauria de traduir competencialment?

La Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, va afirmar que “la millor política social és el treball”, i per això el seu departament s’ocupa, precisament, del treball, la família i determinats aspectes de serveis socials, però no tots.

Dolors Bassa és la Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies.

Dolors Bassa és la Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies.

Però el treball, en termes competencials, no té res a veure amb les dinàmiques econòmiques que genera ell mateix (apartat propi del departament d’Economia i Empresa), sinó que té més relació amb la gestió de l’administració relacionada amb el treball (inspeccions generals, Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC)…).

En contrapartida, hi ha esferes de Benestar Social que continuen a Empresa, com el PIRMI, per exemple. Un dels moviments que menys s’entenen és el que ha fet Habitatge, que fins aquesta darrera legislatura estava a Política Territorial (la seva posició més lògica), però en canvi ara ha passat a Governació. Segons Puigdemont aquest canvi busca permetre als ajuntaments, per la seva proximitat, tenir un paper més clau en la gestió de les emergències socials, però per aquest argument tindria més sentit que estigués a Benestar Social. Aconseguiran encaixar les peces?

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies