CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El nou llenguatge d’emoticones i els riscos de les xarxes socials El nou llenguatge d’emoticones i els riscos de les xarxes socials

El nou llenguatge d’emoticones i els riscos de les xarxes socials

L’emoji és ja el llenguatge més utilitzat del món. Gràcies al WhatsApp ha fet dependre d’ell a milions de persones del món
CulturaZResto 22 May, 2015 Andrea Ripoll Estruch 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » El nou llenguatge d’emoticones i els riscos de les xarxes socials

L’emoji és la llengua més escrita en el món i que s’expandeix amb més rapidesa que cap altra. És la llengua basada en les icones que expressen emocions. Actualment aquesta llengua gaudeix de 722 emoticones diferents, però no està regulada per una acadèmia de la llengua, sinó que està regulada per Unicode Consortium, entitat sense ànim de lucre.

Algunes vegades serveixen per poder afegir allò que volem destacar del text; volem que l’altra persona sàpiga quina és l’emoció que estem tenint; o, fins i tot, per estalviar-nos les paraules. I el nombre de signes no deixa de créixer. El pròxim juliol es llençaran 250 icones noves per Whatsapp, Facebook, Twitter, Snapchat o Instagram.

La globalització de l’emoji

El fet que existeixin diccionaris de traducció online a Internet ja fa veure que és una llengua globalitzada. L’emoji l’utilitzen el 72% de nord-americans, el 84% dels xinesos, el 58% de francesos, els gihadistes de l’Estat Islàmic, la cantant Beyoncé, o, fins i tot, el Govern britànic per alertar sobre els perills de la conducció amb una copa de més.

La principal causa per la qual hi ha un continu augment de l’ús d’aquest llenguatge és la necessitat d’immediatesa i la necessitat de sentir permanentment estar híper-connectats. No solament això, sinó que també incideix el factor de no mantenir una conversa cara a cara. El fet que les converses siguin a través d’un aparell electrònic provoca que es necessitin diferents eines per fer entendre a l’altre les nostres emocions que el nostre interlocutor no està veient.

Diversos estudis de comunicació asseguren que quan dues persones parlen cara a cara el que compta menys és l’expressió verbal: compta més com es diu, l’expressió gestual, el to, la mirada… Per tant, quan dues persones es comuniquen a través de missatges curts i ràpids, aquesta part, la part més “humana”, es perd.

Avui dia, sovint les converses amb llenguatge emoji s’utilitzen per poder sortir del pas o amagar sentiments vertaders. Per exemple, és més fàcil clicar un cor que batega a la pantalla que dibuixar a un arbre un cor travessat amb una fletxa o que escriure una bonica carta d’amor.

Els experts en llenguatge comunicatiu assenyalen que l’emoji no és res més que un joc d’aquesta època on la immediatesa no deixa quasi espai a la reflexió i en el qual en les xarxes socials es busca col·leccionar compulsivament clics de “m’agrada”, el puny amb el polze amunt, i es vincula l’autoestima amb el nombre de seguidors que es té.

El 76% dels nens d'11 a 14 anys utilitza WhatsApp habitualment

El 76% dels nens d’11 a 14 anys utilitza WhatsApp habitualment

Excés d’ús del WhatsApp

Espanya és el quart país al món en l’ús de WhatsApp, amb una quota del 70% entre els usuaris dels telèfons mòbils, segons assenyala en José Arias, soci de la consultora del grup PwC Strategy a Espanya. També explica que per davant només es situen Sud-àfrica, amb un 78%, Singapur, amb un 72% i Hong Kong, amb un 71%.

Actualment WhatsApp compta amb més de 700 milions d’usuaris a tot el món i només l’any 2014 es van enviar 30.000 milions de missatges al dia a través d’aquest servei. Cal afegir que, cada un d’aquests usuaris comprova l’aplicació unes 150 vegades al dia i el 76% dels nens d’11 a 14 anys la utilitza habitualment, encara que als termes de l’aplicació s’especifica que es necessita autorització legal per part dels pares i mares dels menors de 16 anys.

El WhatsApp és una aplicació que es troba a la xarxa, per tant, no és un espai privat, tot el que es publica a WhatsApp pot comportar un seguit de conseqüències. Per exemple, qualsevol persona que té el nombre de telèfon d’un altre podrà veure automàticament la seva foto de perfil, l’hora de connexió i la de l’últim missatge, ja que és així com ho permet l’aplicació.

L’última novetat de l’aplicació, que va crear diferents controvèrsies, va ser l’aparició del doble check blau, que confirma que el receptor ha llegit un determinat missatge i indica a quina hora ho ha fet. Aquest fet només acaba provocant una creixent necessitat més gran d’immediatesa i una enorme pèrdua de la vulnerabilitat de la intimitat del destinatari. Resumint-ho, acaba provocant una sensació a l’individu de tenir “l’obligació” d’estar mirant compulsivament la pantalla per revisar els missatges.

Phubbing: menysprear qui ens envolta

El fet de sentir aquesta obligació d’estar pendent de l’aparell electrònic provoca, en conseqüència, que no s’estigui pendent de la conversa que s’està tenint al davant, el seu nom tècnic: phubbing.

Un estudi determina que es perden 13 dies laborables a l’any, de mitjana, mirant el WhatsApp. Per aquest motiu, cal conscienciar als més joves, especialment, que es preguntin on està exactament el que els importa, si en el present material o en les xarxes invisibles. Molts dels missatges enviats solen ser converses poc interessants, bromes o comunicacions que no haurien de ser prioritàries. Quina és la importància de les activitats que tenim entre les mans?

Andrea Ripoll Estruch

Periodista. Redactora de CatDiàleg. Per a mi el periodisme és el conjunt de persones que ens ajudem a transformar un impuls centrífug en un treball per mirar millor la realitat.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies