CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Problemes de l’ educació a Catalunya: el projecte Escola Nova 21 ( I ) Problemes de l’ educació a Catalunya: el projecte Escola Nova 21 ( I )

Problemes de l’ educació a Catalunya: el projecte Escola Nova 21 ( I )

Editorial 24 January, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (4 votes)

Inici » Historic » Problemes de l’ educació a Catalunya: el projecte Escola Nova 21 ( I )

Catalunya presenta uns resultats en l’ensenyament impropis de la seva tradició pedagògica, i que són un llast per ser – continuar fins i tot- un país d’economia desenvolupada. Les millores enregistrades no fan res més que indicar que és possible avançar però certament no a aquest ritme, ni d’aquesta manera. I és que en part són provocades perquè la crisi ha retrotret als joves de no prosseguir els estudis per l’atractiu d’uns diners a la construcció. Això ja no existeix, i es roman més temps a l’aula.

El dèficit educatiu té molts enfocaments possibles. I un de certament molt important, però no únic, és el dels plans d’estudis, les innombrables lleis d’educació de l’estat, a les quals s’hi ha afegit una llei específicament catalana. Però pensem que el problema està més a la base, en la metodologia amb què es fa estudiar en termes reals. I en això hi ha una gran flaquesa que els polítics no són capaços d’abordar, i la classe docent, jutge i part, no sap resoldre.

D’entrada assenyalem una omissió greu: a l’hora d’enfocar l’ensenyament des del seu nivell més macro (una llei, un decret, als programes del centre) el subjecte principal, l’alumne, no és mai convidat a donar la seva opinió sobre la formació que rep. Els alumnes dels últims anys d’ESO, no diguem els de batxillerat -que tenen interès en els seus estudis- aporten visions sorprenentment elaborades de com haurien de ser les classes. I aquest és un punt crucial. Per tant, la primera premissa és cridar a consulta de manera ordenada, i dialogar i escoltar el que diuen, nois i noies.

Resulta inqualificable que semblin adults per tenir relacions sexuals als 14 anys (una irresponsabilitat) i que l’educació sexual estigui centrada en el preservatiu, i que no siguin prou madurs per participar en la formació de l’opinió sobre l’estat de l’ensenyament.

A Catalunya s’ha endegat el que vol ser un moviment ambiciós, el d’Escola Nova  21,  que vol generalitzar un nou enfocament que varen iniciar uns pocs centres caracteritzats per la seva excel·lència educativa. No és la primera vegada que això passa. Tenim suficient memòria per recordar tota la teorització sobre la LOGSE, un moment triomfal que havia de canviar de soca-rel la situació de l’ensenyament a Espanya. El fracàs ha estat estrepitós, extraordinari, i encara es paguen les conseqüències.  Atenció, no pretenem establir un paral·lelisme amb el nou intent, i sí alertar que el discurs teòric, l’exemple d’alguns casos d’excel·lència; és a dir escoles que sempre han estat top amb independència del model, i l’entusiasme teoritzador de bastants, no són garantia suficient. S’ha de baixar a nivell de l’aula, d’allò que es fa realment en ella, i del que realment sap el professorat. No és possible  pensar que són generalitzables resultats que funcionen en centres molt bons, perquè la família i la classe social, més que l’escola, són determinants dels resultats educatius.

La idea que el que hi ha no funciona, és ben correcta; afegiríem que funciona més en les noies que en els nois, amb unes diferències que van més enllà del raonable -la comparació europea, en el cas català i espanyol. El nou enfocament preveu  l’aprenentatge competencial globalitzat (interdisciplinari) en el qual, mitjançant projectes, es desenvoluparan coneixements i competències en els diversos àmbits bàsics del coneixement reglat. Hi ha més coses, com diuen els promotors d’Escola 21: El mirall són els centres que treballen per projectes, que no utilitzen llibres de text i que no fan servir exàmens per avaluar els seus alumnes, entre altres coses. És a dir el que fan centres d’excel·lència. El fet que hi estigui ficat el Departament d’Ensenyament no és, dissortadament, cap garantia, perquè no la pot donar amb els resultats que assoleix, i perquè, pot ser allò que es fa al rugbi en ocasions: pilota a seguir, xutes endavant a veure què passa per sortit d’una difícil posició defensiva

El que també és molt cert, com s’afirma des d’Escola21, és que  un nen que avui té 5 anys, d’aquí 15 tindrà davant seu un panorama radicalment diferent i el sistema educatiu ha d’estar a l’altura. La qüestió és: com estar a l’altura? I això mereix un tractament específic.

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies