CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Colau es queda sola amb el Tramvia de la Diagonal Colau es queda sola amb el Tramvia de la Diagonal

Colau es queda sola amb el Tramvia de la Diagonal

Els grups de l’oposició han fet pinya per presentar un manifest demanant que s’estudiïn les altres opcions abans de tirar endavant amb el macroprojecte obsessiu de Colau
CatalunyaPolíticaZPortada DerechaZResto 15 March, 2016 Núria Vilellas Camps 2
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » Colau es queda sola amb el Tramvia de la Diagonal

Colau s’ha quedat sola. El macroprojecte del tramvia per la Diagonal ara sembla que no és tan bona idea, fins i tot per les formacions que fins ara ho havien defensat (PSE i ERC), que juntament amb la resta de formacions de l’oposició de l’Ajuntament de Barcelona (menys la CUP), donaran a conèixer avui un manifest conjunt sobre la connexió del tramvia, en el que exigeixen que s’estudiïn totes les possibilitats i alternatives abans de prendre una decisió precipitada. Tot i que la Colau ho vol dur a terme si o sí.

Tot plegat va començar amb les converses entre CiU i PSC de fa uns dies, on s’han anat afegint els altres grups (ERC, PP i C’s) per arribar a posar-se d’acord, i avui seran 27 dels 41 regidors, una majoria del ple municipal, que donaran suport a la compareixença. Fa algunes setmanes es va dur a terme un fet similar als districtes de l’Eixample i Sants-Montjuïc, on es demanava que no es gastessin diners amb aquest projecte abans que es posés en funcionament la L10 del metro a la Zona Franca (prevista pel 2017).

Els partits de l'oposició ja no veuen clar el projecte del Tramvia per la Diagonal de Colau.

Els partits de l’oposició ja no veuen clar el projecte del Tramvia per la Diagonal de Colau. Font: Promoció del Transport Públic (PTP)

Alternatives del Tramvia: des de les superilles als busos elèctrics

La circulació dels busos elèctrics són algunes de les alternatives que proposa l’oposició. D’aquesta manera s’evita un problema de contaminació, i si aquests busos són llançadora i passen en una freqüència de pocs minuts, no caldrà fer cap destrossa, s’estalviarà en obres i no es gastaran tants diners, i no hi haurà un problema de rapidesa. Una altra de les alternatives a estudiar són les superilles que va proposar Trias en el seu moment, que consisteix a agafar les retícules de l’Eixample i estructurar-les de tal manera que només es pugui circular pels carrers perifèrics, els més grans. El trànsit dels carrers interiors es veurien reduïts a l’ús personal dels veïns locals, i d’aquesta manera s’aconseguiria més velocitat pels vehicles que hi circulin, ja que no caldrien tants semàfors i es guanyaria en agilitat i rapidesa.

El transport del futur

Cada dia apareixen novetats tecnològiques que ens sorprenen i ens fascinen, i per això, que entri en el nostre imaginari els vehicles de conducció autònoma, per exemple, no és difícil, sinó que més aviat que ja ens estem preguntant en quin moment es començarà a comercialitzar aquest sistema. Ja hi ha diverses companyies que treballen en aquesta línia, les de la Silicon Valley com Apple o Google, o també Tesla. I es dediquen a millorar tots els sistemes elèctrics del vehicle, des de les pantalles tàctils, la connectivitat o les aplicacions, per exemple. De quina manera es pot millorar la mobilitat d’una ciutat com Barcelona sense la necessitat de posar el tramvia?

Els cotxes autònoms podrien ser el futur del transport.

Els cotxes autònoms podrien ser el futur del transport.

Segons els assajos virtuals del Grup VW, “una flota de cotxes autònoms equivalent al 13% dels que circulen en l’actualitat en qualsevol ciutat seria suficient per resoldre totes les necessitats diàries de mobilitat”. Amb aquests vehicles el temps d’espera seria només d’entre 12 i 15 minuts en hores punta (i de 2 a 5 en la resta). L’únic que necessitaria l’usuari és un smartphone amb el que pugui indicar el recorregut que vol fer i especificant si el vol fer en exclusiu o compartir-lo amb altres clients que facin un trajecte similar.

I el futur encara va molt més enllà. El fundador de companyies com Tesla, Elon Musk, ha ideat el projecte d’Hyperloop, un sistema de transport que pot arribar a velocitats de 1.220 quilòmetres per hora (inferior a la velocitat del so, de 1.225 km/h), per la seva decepció en veure el tren d’alta velocitat que uneix Los Ángeles amb San Francisco. Segons Musk aquest sistema necessita unes infraestructures inferiors a la dels trens d’alta velocitat, i consisteix en una càpsula de passatgers que discorre a gran velocitat per un tub d’acer en el qual hi ha una baixa pressió d’aire, amb molt poca resistència. Un equip de la Universitat Politècnica de València va guanyar un concurs de disseny de l’aparell.

l'Hyperloop, el gran projecte de Elon Musk.

l’Hyperloop, el gran projecte de Elon Musk.

Perquè ens hem de conformar amb el tramvia?

I si tot plegat ens queda tan proper, perquè no plantejar-nos aquest tipus de sistema de transport per la capital catalana? Quan estem avançant en mecanismes d’alta velocitat, baix impacte ambiental i autonomia personal, crear un tramvia que passi pel mig de Barcelona suprimint un dels carris de la Diagonal i que a més perjudiqui altres zones de la ciutat (com l’Eixample), sembla més un retrocés que no pas una evolució.

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies