

Cartells i eslògans de la campanya electoral pel 20-D: què volen transmetre els partits?
Una de les parts més important d’una campanya electoral són els cartells i els eslògans que escullen els partits. Analitzant-los podem saber què ens volen dir les formacions i quina és la seva aposta comunicativa.
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 4 December, 2015 Lluís Llaquet 0Partit Popular: “España en serio”
El Partit Popular és el partit del govern. Ha estat gestionant la crisi econòmica i el que vol transmetre és credibilitat davant les formacions emergents. El seu eslògan, l’ “España en serio”, vol precisament mostrar que són seriosos, bons gestors i bons tècnics en contraposició a formacions com Ciutadans, a qui menyspreen per no tenir experiència de gestors, com ells.
Aquest eslògan ve acompanyat per una foto de cartell on Rajoy surt assegut en una taula amb un bolígraf i papers. Una imatge que vol reforçar la imatge del PP com un partit d’experts en l’art de governar.
Partit Socialista: “Votar por un futuro para la majoria”
El Partit Socialista, conscient que la gestió del Partit Popular ha provocat cert malestar a moltes capes de la ciutadania, ha escollit com a lema “un futur per a la majoria”, que és el mateix que dir, un futur per a tothom, menys pels que són com el PP.
El cartell, presenta a un Pedro Sánchez més informal que Rajoy, amb una camisa blanca que transmet sensació de puresa (no tacat per la corrupció), sobre la que destaquen les lletres vermelles i la rosa i el puny sobre el braç del candidat.
Ciutadans: “Con ilusión”
Ciutadans aposta pel seu candidat i per la il·lusió que transmet. Un missatge molt emocional que ve acompanyat per la cara somrient de Rivera. Una presentació totalment diferent de la que ha escollit, per exemple, el PP, com ja hem comentat.
L’aposta que fa Ciutadans amb aquesta campanya no és precisament donar un nou missatge, ni tan sols reforçar un que ja han tramès abans, sinó recordar als votants que es presenten. A diferència dels partits tradicionals, Ciutadans és la primera vegada que va a unes generals i, per tant, porta fent campanya des de les últimes eleccions europees, on van treure representació per primera vegada a escala nacional. Ara, que arriba la recta final, podríem dir que ja tenen els deures fets: ja han llançat els missatges que volien i, com mostren les enquestes, aquests han donat fruit, només cal recollir el que ja s’ha sembrat.
Podemos: “Vota Podemos.”
Podemos demostra una estratègia molt semblant a la de Ciutadans. No ha de renovar eslògan, no ha de renovar missatges com els partits tradicionals. Porten des que han nascut fent campanya i només constaten que es presenten.
“Vota a Podemos i punt” és el que, en altres paraules, transmeten amb el seu cartell, on Pablo Iglesias, el seu candidat, també surt somrient, com Rivera.
Iglesias apareix al cartell amb una camisa blanca, sense corbata i, a diferència de Ribera, sense americana. El candidat de Podem mira a l’horitzó (el futur), amb un fons difuminat que no és un color neutre, sinó que demostra que la instantània ha estat presa durant un míting, lloc característic on hem vist a Iglesias en els últims mesos.
Esquerra Unida: “Por un nuevo país”
Esquerra Unida és un partit tradicional, encara que es presenti com una formació alternativa al sistema. Per això ha de refrescar la seva imatge i presentar un nou projecte. En aquest cas, també conscients de què el seu públic objectiu és la gent que està descontenta amb el sistema, el seu eslògan és “fer un país nou”.
El candidat, Alberto Garzón, apareix amb un polo, ni tan sols amb camisa, i amb un petit text aclarint que és el candidat d’IU per a la presidència. Missatge que segurament han escollit a causa de la possible poca fama de Garzón davant la resta de candidats.
Democràcia i Llibertat: “Fer possible l’impossible”
Democràcia i Llibertat és la candidatura liderada per Convergència i el seu missatge va dirigit als catalans que volen la independència: “fer possible” el que sembla impossible. De fet, el cartell no explicita directament aquest lema, sinó que juga amb la imatge que tatxar la síl·laba “im” d’impossible.
El #20D, farem possible l’impossible com es va fer el 9-N i el 27-S. #possible pic.twitter.com/9qtCqoTkMj
— Democràcia Llibertat (@20dl_cat) diciembre 1, 2015
Els cartells intercalen la imatge del candidat, Francesc Homs, i del líder del partit Artur Mas, són molt sobris i procuren abandonar els colors que fins ara havia portat el partit, segurament per donar la imatge de renovació, a causa de l’ombra de corrupció que porta a sobre la formació.
Unió Democràt
ica de Catalunya: “Solucions”
El partit de Duran i Lleida vol presentar-se també com una formació de perfil tècnic amb “solucions”, però a l’hora d’una manera més informal que el PP. Aquest missatge el transmeten amb un cartell on el candidat surt en una postura poc habitual en aquest tipus de fotografies, amb unes lletres grans i amb una exclamació també atípica.
Una imatge que transmet proximitat alhora que serietat i que il·lustra com el candidat, Duran i Lleida, és l’aposta més forta del partit, que confia en què la seva fama de dialogador i gestor seduirà als catalans descontents amb l’independentisme, però alhora catalanistes.
Esquerra Republicana de Catalunya: “Som República, defensem el teu vot”
La independència i la república són les apostes d’un partit que té un doble candidat, per un costat a Rufian com a independent i cap de llista, i a Tardà com a membre històric del partit.
Està clar que el partit el que busca és presentar als dos com a iguals, de tal forma que puguin atraure tant als votants de sempre, com als independentistes de base provinents de la CUP, que no es presenta, i de Convergència.
No comments so far.
Be first to leave comment below.