CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Quan Ada Colau s’estavella amb el turisme Quan Ada Colau s’estavella amb el turisme

Quan Ada Colau s’estavella amb el turisme

Editorial 21 July, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Quan Ada Colau s’estavella amb el turisme

El que està succeint amb el turisme a Barcelona, i en bona mesura a altres poblacions costaneres, és simptomàtic de com el potencial de la realitat desborda contínuament les polítiques públiques a causa d’una deficient comprensió de la mateixa, i per manca de creativitat eficient en les  respostes.

El turisme és a Barcelona una font insubstituïble d’ingressos i alhora un problema social i cultural. Social, per partida doble, perquè la mala distribució dels seus guanys fa créixer la desigualtat, i pel malestar que provoca precisament en barris amb població de baixos ingressos, com la Barceloneta, el Born o el Raval, la qual cosa constata que políticament els seus ciutadans continuen tenint un empoderament feble. I també   cultural perquè extermina la trama tradicional dels barris invàlids. El turisme de la massivitat és al sistema urbà el que l’eucaliptus al bosc (i mireu com crema Portugal). El monoconreu comercial que s’imposa en les zones més densament turístiques és un deteriorament greu de la diversitat que caracteritza la trama urbana d’un barri, i acaba fent-lo estrany als seus propis habitants de tota la vida.

Els objectius que s’haurien d’assolir són del tot evidents: reduir els seus danys, promoure un efecte spillover dels seus beneficis, de manera que es reflectissin més enllà dels seus beneficares directes, alhora que aquests assumissin els costos socials en lloc de permetre la seva externalització, la qual cosa significa que ara els paguem tots, bé des de les instàncies públiques (neteja, seguretat ciutadana, atenció mèdica…), bé per un entorn d’afectats (els veïns afectats pel desori dels pisos turístics). També la  preservació de la cultura i tradició urbana de Barcelona.  Després de sobrepassat la meitat del seu mandat, cal dir que Ada Colau ha fracassat en tot això  d’una manera espectacular, precisament perquè ella mateixa en la seva campanya electoral va situar la seva capacitat de solucionar-ho en primer pla. Va ser una ficció electoral intensa. Ho constaten les seves promeses, com per exemple aquestes (que ni de lluny són totes):

“Atorgar als residents a les zones de major pressió turística ajudes al lloguer social, ajudes fiscals per al comerç de proximitat, campanyes de sensibilització i educació del turista.

Complir els plans d’usos dels barris turístics per protegir el petit comerç.

Donar suport a iniciatives col·lectives de petits comerços, cooperatives i empreses incipients relacionades amb el turisme

Augmentar els espais verds per contrarestar part de l’impacte ambiental del turisme.

Garantir la suficiència del transport públic en moments i zones d’alta afluència de turisme”

No els sembla tot plegat una fina ironia, tot això de més zones verdes a les zones turístiques o els ajuts als comerços tradicionals? No és preciosa la garantia d’un transport públic suficient, mentre en plena temporada turística continua la tradicional vaga de metro de cada dilluns.

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies