CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada

En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada

La Síndica de Barcelona demana l’obligatorietat de què les bicis disposin de pòlissa d’assegurances a tercers i proposa estudiar la reimplantació de plaques municipals de matrícules per aquest vehicle
SocietatZPortada DerechaZResto 2 February, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada

Els accidents amb ferits a Barcelona s’han disparat aquest 2016. Concretament, s’han produït un 2,4% d’accidents més que l’any anterior. En total, 9.330 persones han sigut víctimes d’un sinistre als carrers de la capital catalana, dels quals, 28 han acabat perdent-hi la vida. El col·lectiu més feble, el dels vianants, ha patit 16 d’aquestes morts, mentre que la resta s’han repartit entre motoristes (8) i ciclistes (3).

Aquestes són les dades que va anunciar preocupada la Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, a principis de setmana. Una de les dades més preocupants és que dels 9.330 accidents amb víctimes, 812 han estat amb ciclistes. O el que és el mateix, el 8,7% dels accidents amb ferits han tingut la implicació d’algun ciclista. Ja sigui perquè ha atropellat a un vianant o perquè un cotxe o moto l’ha envestit. El problema és que gairebé el 10% dels accidents s’han produït amb una bicicleta com a protagonista, però en canvi, no hi ha el 10% de bicicletes en el conjunt total d’actors a la via pública.

Evidentment, la mort dels vianants no tenen necessàriament res a veure amb els ciclistes, ja que s’ha de tenir en compte que moltes vegades són les mateixes bicicletes les que pateixen la mala conducció dels vehicles de motor (i els vianants també). Sigui com sigui, el problema és que cadascú té el seu propi espai a la calçada, i que aquest no sempre es respecta. I les bicis tenen un pes desproporcionat en els accidents amb ferits.

Per aquest motiu, la síndica ha instat a regular l’obligatorietat de disposar d’una pòlissa d’assegurances a tercers quan es condueix una bicicleta, i proposa estudiar la reimplantació de plaques municipals de matrícules per a bicicletes, i controlar de manera efectiva el compliment de la normativa del lloguer de bicis d’ús turístic.

Anar amb bicicleta amb auriculars o parlant pel mòbil suposen infraccions pels ciclistes.

Vilà va tancar el desembre una actuació d’ofici sobre l’ús de la bicicleta, que reflecteix una tendència creixent de l’accidentalitat entre el 2011 i el 2015, ja que va registrar 523 accidents el 2011; 677 el 2012; 609 el 2013; 672 el 2014, i 681 el 2015, mentre que el 2016 s’han registrat 812 accidents amb una bicicleta implicada.

També per això Vilà proposa traslladar el màxim de carrils bici a la calçada i crear una xarxa contínua que permeti desplaçaments segurs dels ciclistes pels carrils bici i les zones 30, també amb l’objectiu de “contrarestar l’ampliació de la moratòria que permet la seva circulació per voreres de més de 4,75 metres d’ample i tres metres d’espai lliure“.

Carrils bici de doble sentit per preveure accidents

En la seva actuació d’ofici sobre les bicicletes, Vilà defensa restringir la implantació de carrils bici de doble sentit -prioritzant els carrils unidireccionals- i, en el cas que s’implantin en carrers d’un únic sentit per a la resta de vehicles, aquests comptin amb el màxim de senyals, inclosos avisos sonors per advertir també les persones amb dèficits visuals. Aquests carrils de doble sentit comporten cert perill a les vies que la resta de vehicles que circulen només en un, perquè els vianants tenen tendència a mirar únicament cap a un sentit de la circulació, segons la síndica, que assenyala que cal revisar el traçat dels carrils bici existents i els nous perquè el seu disseny sigui com més atractiu millor per als ciclistes i en faciliti l’ús cívic.

Planteja també que, als encreuaments en els quals l’afluència ho permeti, s’instal·lin semàfors en ambre perquè els ciclistes no hagin de parar innecessàriament, i ubicar panells lluminosos que indiquin la velocitat màxima permesa i la real de cada vehicle en aquells carrils que permetin augmentar la velocitat amb facilitat.

Els carrils bici de doble sentit en les zones en què els cotxes tenen una via unidireccional, poden ser un maldecap pels vianants.

Recomana a l’Ajuntament augmentar la quantitat d’estacionaments de bicicletes a la via pública i estudiar la viabilitat que els vigilants d’àrea verda i blava estiguin habilitats per col·laborar en la detecció de conductes contràries a l’Ordenança de Circulació, i que la Guàrdia Urbana incideixi en la disminució d’infraccions, primer de manera pedagògica i després sancionadora.

Les principals infraccions del conductor de bicicleta: el mòbil i els auriculars

Les principals infraccions comeses per ciclistes el 2015 van ser no obeir un semàfor en vermell, circular per zones restringides, conduir utilitzant el mòbil, fer-ho usant auriculars, amb més persones de les permeses i sense els elements que permeten la correcta visualització, segons la Síndica. Les infraccions per conduir amb auriculars i elements de telefonia registren un increment de prop del 280% entre el 2010 i el 2015, per la qual cosa Vilà demana campanyes específiques, tot i que el 2015 es van reduir les sancions: Hi va haver 2.768 denúncies el 2010; 3.688 el 2011; 4.237 el 2012; 4.591 el 2013; 5.010 el 2014, i 4.258 el 2015.

La ciutat disposava el 2011 amb 93,6 quilòmetres de carrils bici, que van augmentar fins als 120 el 2015 -26,4 més-, mentre que les zones 30 van passar de 420,4 quilòmetres el 2011 a les 442 el 2015, segons l’informe de la Síndica, que recomana revisar les condicions del contracte del Bicing quan finalitzi la concessió del servei actual.

CatDialeg.cat

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies