

En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada
La Síndica de Barcelona demana l’obligatorietat de què les bicis disposin de pòlissa d’assegurances a tercers i proposa estudiar la reimplantació de plaques municipals de matrícules per aquest vehicle
SocietatZPortada DerechaZResto 2 February, 2017 CatDialeg.cat 0Els accidents amb ferits a Barcelona s’han disparat aquest 2016. Concretament, s’han produït un 2,4% d’accidents més que l’any anterior. En total, 9.330 persones han sigut víctimes d’un sinistre als carrers de la capital catalana, dels quals, 28 han acabat perdent-hi la vida. El col·lectiu més feble, el dels vianants, ha patit 16 d’aquestes morts, mentre que la resta s’han repartit entre motoristes (8) i ciclistes (3).
Aquestes són les dades que va anunciar preocupada la Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, a principis de setmana. Una de les dades més preocupants és que dels 9.330 accidents amb víctimes, 812 han estat amb ciclistes. O el que és el mateix, el 8,7% dels accidents amb ferits han tingut la implicació d’algun ciclista. Ja sigui perquè ha atropellat a un vianant o perquè un cotxe o moto l’ha envestit. El problema és que gairebé el 10% dels accidents s’han produït amb una bicicleta com a protagonista, però en canvi, no hi ha el 10% de bicicletes en el conjunt total d’actors a la via pública.
Evidentment, la mort dels vianants no tenen necessàriament res a veure amb els ciclistes, ja que s’ha de tenir en compte que moltes vegades són les mateixes bicicletes les que pateixen la mala conducció dels vehicles de motor (i els vianants també). Sigui com sigui, el problema és que cadascú té el seu propi espai a la calçada, i que aquest no sempre es respecta. I les bicis tenen un pes desproporcionat en els accidents amb ferits.
Per aquest motiu, la síndica ha instat a regular l’obligatorietat de disposar d’una pòlissa d’assegurances a tercers quan es condueix una bicicleta, i proposa estudiar la reimplantació de plaques municipals de matrícules per a bicicletes, i controlar de manera efectiva el compliment de la normativa del lloguer de bicis d’ús turístic.

Anar amb bicicleta amb auriculars o parlant pel mòbil suposen infraccions pels ciclistes.
Vilà va tancar el desembre una actuació d’ofici sobre l’ús de la bicicleta, que reflecteix una tendència creixent de l’accidentalitat entre el 2011 i el 2015, ja que va registrar 523 accidents el 2011; 677 el 2012; 609 el 2013; 672 el 2014, i 681 el 2015, mentre que el 2016 s’han registrat 812 accidents amb una bicicleta implicada.
També per això Vilà proposa traslladar el màxim de carrils bici a la calçada i crear una xarxa contínua que permeti desplaçaments segurs dels ciclistes pels carrils bici i les zones 30, també amb l’objectiu de “contrarestar l’ampliació de la moratòria que permet la seva circulació per voreres de més de 4,75 metres d’ample i tres metres d’espai lliure“.
Carrils bici de doble sentit per preveure accidents
En la seva actuació d’ofici sobre les bicicletes, Vilà defensa restringir la implantació de carrils bici de doble sentit -prioritzant els carrils unidireccionals- i, en el cas que s’implantin en carrers d’un únic sentit per a la resta de vehicles, aquests comptin amb el màxim de senyals, inclosos avisos sonors per advertir també les persones amb dèficits visuals. Aquests carrils de doble sentit comporten cert perill a les vies que la resta de vehicles que circulen només en un, perquè els vianants tenen tendència a mirar únicament cap a un sentit de la circulació, segons la síndica, que assenyala que cal revisar el traçat dels carrils bici existents i els nous perquè el seu disseny sigui com més atractiu millor per als ciclistes i en faciliti l’ús cívic.
Planteja també que, als encreuaments en els quals l’afluència ho permeti, s’instal·lin semàfors en ambre perquè els ciclistes no hagin de parar innecessàriament, i ubicar panells lluminosos que indiquin la velocitat màxima permesa i la real de cada vehicle en aquells carrils que permetin augmentar la velocitat amb facilitat.

Els carrils bici de doble sentit en les zones en què els cotxes tenen una via unidireccional, poden ser un maldecap pels vianants.
Recomana a l’Ajuntament augmentar la quantitat d’estacionaments de bicicletes a la via pública i estudiar la viabilitat que els vigilants d’àrea verda i blava estiguin habilitats per col·laborar en la detecció de conductes contràries a l’Ordenança de Circulació, i que la Guàrdia Urbana incideixi en la disminució d’infraccions, primer de manera pedagògica i després sancionadora.
Les principals infraccions del conductor de bicicleta: el mòbil i els auriculars
Les principals infraccions comeses per ciclistes el 2015 van ser no obeir un semàfor en vermell, circular per zones restringides, conduir utilitzant el mòbil, fer-ho usant auriculars, amb més persones de les permeses i sense els elements que permeten la correcta visualització, segons la Síndica. Les infraccions per conduir amb auriculars i elements de telefonia registren un increment de prop del 280% entre el 2010 i el 2015, per la qual cosa Vilà demana campanyes específiques, tot i que el 2015 es van reduir les sancions: Hi va haver 2.768 denúncies el 2010; 3.688 el 2011; 4.237 el 2012; 4.591 el 2013; 5.010 el 2014, i 4.258 el 2015.
La ciutat disposava el 2011 amb 93,6 quilòmetres de carrils bici, que van augmentar fins als 120 el 2015 -26,4 més-, mentre que les zones 30 van passar de 420,4 quilòmetres el 2011 a les 442 el 2015, segons l’informe de la Síndica, que recomana revisar les condicions del contracte del Bicing quan finalitzi la concessió del servei actual.
Altres Notícies
La Síndica alerta del perill dels carrils bici a les voreres i demana que es reguli la seva normativa
El tramvia expulsarà els cotxes als laterals de la Diagonal i reservarà la calçada central pels combois
L’Ajuntament traeix la seva pròpia legalitat incomplint acords plenaris i normatives internes
A Barcelona és més perillós circular caminant que amb moto
El col·lapse d’entrar a Barcelona
La Generalitat, principal responsable de les carreteres amb més risc i accidents
Inici » Historic » En el 10% d’accidents amb ferits a Barcelona hi ha una bicicleta implicada
CatDialeg.cat

- Daniel on La setmana de la decisió?
- AGUSTIN IGNACIO GARRIDO CAMPRUBI on Del Kurdistan iraquià a Catalunya
- Joaquim Arolas on Llocs per visitar a Catalunya durant la tardor
- Josep on Els 10 principals llocs d’interès a Barcelona
- Javier on Les claus per entendre la situació política a Catalunya
- March 2021
- February 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- May 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- November 2019
- October 2019
- July 2019
- June 2019
- April 2019
- March 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
No comments so far.
Be first to leave comment below.